5 skvelých príkladov, že aj na Slovensku žije natívna reklama

5 skvelých príkladov, že aj na Slovensku žije natívna reklama

Pojem natívna reklama je tu už niekoľko rokov. Aj Slovensko sa pýši niekoľkými skvelými príkladmi natívnej reklamy, pretože sa ju neboja používať ani tvoje najobľúbenejšie značky.

Čo je natívna reklama?

Ak si si dnes prečítal nejaký článok, možno aj ten bol šúčasťou natívnej reklamy. Cítiš sa podvedený? Vôbec sa tak cítiť nemusíš. Natívna reklama je totiž prirodzená súčasť webu a jeho obsahu.  Môžu to byť články, posty na Facebooku a iných sociálnych sieťach. Kompletný zoznam formátov aj s príkladmi si môžete pozrieť v príručke natívnej reklamy Obsah, ktorý ľudia milujú.

Cieľom natívnej reklamy je odovzdať fanúšikom nejakú pridanú hodnotu. Ak budeme hovoriť o tom, že predávame maslo väčšinou to nikoho nebude zaujímať. Ak však značka ponúkne fanúšikovi recept, ako si z toho masla vyrobiť nátierku, rozhodne bude mať väčší úspech.

Jedným z prvých bolo Sme

Ako prvý na Slovensku začal s natívnym obsahom vytŕčať Sme Creative, ktorý založil Peter Nagy, bývalý šéfredaktor Fičí.sk. V rámci tohto projektu spoluracovali s klientmi ako ČSOB, Indulona, VÚB banka či Pilsner Urquell. Sme Creative využívali skúsených novinárov, ktorí vytvárali obsahovo dokonale nasýtené články, ktoré ste si radi prečítali bez ohľadu na to, pre akého klienta boli. Články následne publikovali na portáloch Sme, Fičí alebo Smeženy.

Jedným z najobľúbenejších spôsobov ako využiť natívnu reklamu je vytvorenie magazínu. Ten však nemusí obsahovať články o produktoch značky. Napríklad Curaprox so svojím magazínom Apríl je skvelým príkladom. Prináša kvalitné články o slovenských umelcoch, remeselníkoch, ale aj niečo o ekológii. Keď sa v magazíne občas mihne nejaký ich produkt, vôbec ti to nevadí, lebo to nie je násilné.

Zdroj: aprilmagazin.curaprox.com

Snáď ešte starší magazín podobného typu je Sóda od O2, ktorý vychádza aj v tlačenej podobe. Operátor ti nebude tlačiť pred nos najnovšie ponuky s 3G a 4G internetom, na to má predsa svoj web. V rámci magazínu prinášajú užitočné informácie, rozhovory, ktoré sa týkajú pohybu, turistiky, pekných miest a rôznych iných tém.

Zdroj: www.soda.o2.sk

Medzi najnovšími magazínmi sa objavili Srdcovky od VÚB banky, ktorý má pod palcom, rovnako ako Apríl, agentúra Folk Československo. Online magazín Srdcovky prináša rozhovory a reportáže tematicky rozdelené do štyroch hlavných kategórií. Predstavuje ľudí, ktorí pomáhajú ostatným a zaslúžia si pozornosť spoločnosti. Poodhaľuje „dušu“ postupne ožívajúcich unikátnych miest a lokalít a rozpráva príbehy o zachránených kultúrnych pamiatkach a vznikajúcich dielach mladých umelcov.

Aj humor môže byť natívny

Výborným príkladom, ako priniesť natívny obsah aj medzi mladšiu cieľovú skupinu je portál Emefka. Ten už má za sebou viacero spoluprác, napríklad so Seditou, Axe alebo Familiou. Všetky svoje príspevky dokázali vtyvoriť tak, že to ich fanúšikov absolútne nevyrušilo a dokonale zapadali do ich kontentového mixu.

Pri tvorbe natívnej reklamy neexistujú limity v dĺžke alebo veľkosti formátu. Obsah môže byť dlhý i krátky, môže obsahovať súťaže, výzvy, hry a iné interaktívne prvky. Značky majú s používateľmi možnosť diskutovať, ovplyvňovať názory a získavať cenné dáta. O týchto i ďalších výhodách sa dočítate v publikácii Obsah, ktorý ľudia milujú.