Ako vznikol zo sirupu na nechutenstvo konkurenčný nápoj Coca-Coly

Ako vznikol zo sirupu na nechutenstvo konkurenčný nápoj Coca-Coly

Keď lekárnik zo Severnej Karolínie miešal jeho sirup na nechutenstvo, ani netušil, že sa z neho stane svetovo obľúbený nápoj. Dnes je Pepsi celosvetovo známy nápoj, ktorý je obľúbený naprieč generáciami. A v najnovšej globálnej kampani na spotrebiteľov vytiahol poriadne retro.

Na začiatku bol lekárnik

Caleb Bradham pred 125 rokmi namiešal sirup, ktorý mal obyvateľom Severnej Karolíny pomôcť s nechutenstvom. Pepsi nemala svoj názov od úplného začiatku. Bola najprv známa ako „Bradov nápoj“ pomenovaná po jej vynálezcovi. Názov však nebol úplne lákavý a preto sa v roku 1898 zmenil na Pepsi-Cola. Je odvodený od dvoch základných zložiek nápoja – od tráviacieho enzýmu pepsín a kolových orieškov.

Zdroj: Sandstein

Pepsi zaznamenala obrovský úspech

Táto obchodná značka bola v USA registrovaná 16. júna 1903 a popularita Pepsi-Coly začala rýchlo rásť. Už v roku 1907 expandovala do Mexika a po prekonaní Veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch bol otvorený prvý výrobný závod mimo USA – kde inde ako v Kanade. V roku 1948 sa Pepsi prvýkrát objavila v plechovke a v 50. rokoch sa začala vyrábať aj v nízkokalorickej verzii. Vtedy sa už Pepsi predávala vo vyše 50 krajinách sveta a mala v nich viac ako 120 výrobných závodov. Na pulty Československa sa nápoj dostal v roku 1973.

Logo sa menilo viac ako desaťkrát

Prvé logo pre počiatočný nápoj Pepsi vyzeralo úplne inak ako dnes. Pozostávalo z jednoduchého nápisu Pepsi-Cola, čo bolo pre dané obdobie typické. Názov firmy ostalo v logotype s niekoľkými drobnými zmenami až do začiatku 60. rokov, keď sa v logu začalo objavovať skrátené meno nápoja Pepsi so známym červeno-modrým kruhom v pozadí. Tento kruh bol inšpirovaný vrchnákom fľaše, ktorý sa objavoval na obľúbenom nápoji už od 40-tych rokov. V roku 2008 sa rôzne variácie červeno – modrého kruhu s bielou vlajkou uprostred zmenili na najnovšie 2D logo. 

Zdroj: dewebsite.org/logo/pepsi

Od začiatku do detailu premyslený marketing

V roku 1931 bola Pepsi prvou značkou, ktorá si najala pilotov, aby jej slogany písali na oblohu a tak sa nad New Yorkom pravidelne objavoval nápis „Pite Pepsi-Colu“. Krátko na to pracovalo pre Pepsi už okolo 14 zmluvných pilotov, ktorí zanechali vyše 2 000 odkazov na oblohe Spojených štátov, Mexika, Kanady, ale aj Kuby či Južnej Ameriky.

Zdroj: The independent. (Elizabeth City, N.C.), 05 Sept. 1919. Chronicling America: Historic American Newspapers. Lib. of Congress.

V 30. rokoch prišla Pepsi s prelomovou sériou reklamných sloganov s ústredným motívom „Limonáda za niklák“. Celá akcia bola navyše podporená pesničkou, ktorej časť bola použitá ako zvučka pre spoty v rádiách. Bolo to vôbec po prvýkrát v histórii, čo niekto na propagáciu výrobkov použil zvučku. Pesnička bola preložená do 55 jazykov a znela v jukeboxoch po celej USA.

Značka, ktorá je známa medzi generáciami

Posledné desaťročia sa značka spája predovšetkým so športom a modernou hudbou. K najvýraznejším športovým osobnostiam, ktoré za Pepsi „kopali“, patrili  David Beckham, Ronaldino a v súčasnosti Messi. Jednou z najikonickejších reklám značky bola tá s Rayom Charlesom a Michaelom Jacksonom. Spolupráca s kráľom popu, ktorý sa do tvorby reklamnej kampane aktívne zapájal, je nesmrteľná. Jackson dokonca sám navrhol prespievanie megahitu Billie Jean na Pepsi Generation. Čo značke v 80-tych rokoch prinieslo obrovský nárast trhového podielu. 

Po Jacksonovi sa v reklame na Pepsi objavili aj Lionel Richie, Tina Turner, Madonna, Ricky Martin, Janet Jackson či Shakira. V roku 2004 Pepsi značka zahviezdila reklamou, v ktorej gladiátorky Beyoncé, Pink a Britney Spears prespievali známy hit kapely Queen. Pepsi za ňu zaplatila v tej dobe rekordných 30 miliónov dolárov a tento spot dodnes patrí medzi najúspešnejšie reklamy Pepsi.

Čím zaujala Pepsi v súčasnosti?

Stále sú to kampane s futbalistami, ako napríklad najnovšia s Messim. V novom roku odštartovala Pepsi kampaň, v ktorej komunikuje, že je to nápoj pre každú generáciu. Vo svojich spotoch ukazuj hipsterov, babky a dedkov, či Britney Spears pijúcu kolový nápoj. To, že Pepsi je chuťou pre všetky generácie, nám značka počas tohto leta pripomína aj limitovanou edíciou retro fliaš a plechoviek.

Americká PepsiCo, ktorá má vo svojom portfóliu aj značku Pepsi, sa však v súčasnosti trápi s klesajúcimi tržbami. A tak siahla na to, čo fungovalo na ľudí v minulosti, presnejšie v roku 2012. Na limitovanú edíciu plechoviek Pepsi dala kráľa popu Michaela Jacksona a speváčku Britney Spears.

Nádych minulosti cieli na najmladšie generácie aktiváciami v digitálnom prostredí či unikátnym oblečením v retro štýle. Dokonca sa ani nebojí toho, že mladšia generácia umelcov poznať nemusí. Do popredia dostáva totiž spoločné hodnoty, ktoré spájali viaceré generácie počas existencie značky. 

Aj napriek tomu, že Pepsi musí čeliť konkurenčnej Coca-Cole, je lovebrandom, ktorý miluje celý svet. Na trhu je už desiatky rokov a neustále vytvára nové spôsoby, ako si získať svojich fanúšikov.