Blog Respect APP: Čo majú vaše prihlášky na Zlatý Klinec spoločné s českým ADC Creative Awards

Blog Respect APP: Čo majú vaše prihlášky na Zlatý Klinec spoločné s českým ADC Creative Awards

Minulý týždeň sa v Prahe zišla jedenásťčlenná medzinárodná porota, ktorú povyberalo české ADC. Medzi nimi je už tradične aj jeden zástupca zo slovenského ADC, tento rok som to bola ja. Okrem tašky, ktorú si nechávam, mám pár dojmov a tipov, o ktoré sa rada podelím.

Predsedom poroty bol John Pallant. John má 40-ročné skúsenosti zo Saatchi & Saatchi v Londýne, a teraz sa venuje workshopom pre mladých kreatívcov. Na začiatku povedal, nech sme štedrí a výsledok je oslavou práce reklamných tvorcov.

Kým sme sa prvýkrát stretli, nadiaľku sme povyhadzovali najmenej zaujímavé práce, aby sme vytvorili longlist, z ktorého sme v prvý deň vytvorili shortlist. Sedeli sme, spoločne sme si pozerali všetky case videá a jednotlivé prihlášky, diskutovali sme, rozoberali sme insighty, originalitu, prevedenie a vysvetľovali Johnovi české slovné hračky. Po každej kategórii sme online zahlasovali a pozreli si výsledky. O prácach, ktoré boli na rozhraní, sme dodatočne hlasovali a celkom skoro, už o deviatej večer, sme mali shortlist hotový. (Z hodnotenia Zlatého klinca sú známe prípady, kedy sa porota nedostala domov pred polnocou.)

Na kovy prišiel rad druhý deň. John Palland zadefinoval zlato, striebro a bronz takto: zlato má získať práca, ktorá má medzinárodnú úroveň, striebro najlepšia vec v Českej republike, bronz druhá najlepšia vec.

Kampane pre komerčných klientov špeciálne nevytŕčali, najlepšie sa nám zdali práce pre neziskovky a charita. U nás ani v Cannes nekomerčné práce nemôžu získať Grand Prix, ale v Čechách také pravidlo nie je a my sme sa rozhodli udeliť prvýkrát v histórii súťaže hneď dve tieto najvyššie ocenenia. Zaslúžili si ich práce: „Češi, děkujem“ a  „Tourettův syndrom v Prostřenu“

Chcete nejaké tipy, čomu sa ešte vyhnúť a čo spraviť v prihláškach do predĺženého deadlinu Zlatého klinca? Páči sa:

Nezavádzajte, stiahne to dole celú prácu

Keď je nejaká nezrovnalosť, neúplnosť alebo zavádzajúca vetička v prezentácii, vrhne to zlé svetlo na celú prácu, porota zneistie, či ide o reálnu vec, začne váhať, čo všetko nebolo uvedené správne. Uberá to dojmu z celej práce.

Ukážte porote, na čo sa má pozerať

Do viacerých kategórií boli častokrát prihlasované tie isté prezentácie. A my sme hľadali, čo z tej celej integrovanej kampane máme posúdiť ako napríklad „best use of media“. Uľahčite to porote, povedzte jej v prezentáciách hneď, prečo a ktorá vec si zaslúži pozornosť. Keď už nestíhate pripraviť rôzne casestudies, napíšte do rôznych kategórií aspoň rôzne explikácie.

Vyberajte si správne kategórie (alebo ideálne viac;)

Dobre si premyslite, do ktorej kategórie prácu prihlasujete resp. či ju naozaj nechcete prihlásiť do viacerých. Porota ju môže presunúť, ale potom ju nemôže hodnotiť v tej pôvodnej. Nemôže prácu ani zdvojiť a pridať do viacerých kategórií (veď za každú prihlášku sa platí osobitne duh). Mali sme viac prípadov, kedy sme si hovorili, že by sme nejakú prácu radi ohodnotili aj inde a nemohli sme.

Myslite na craft

Tento rok sa na Zlatom klinci venuje veľká pozornosť craftu. Prvýkrát v ňom máme deväť podkategórií, takže Klinec bude oslavou remeselne majstrovsky odvedenej práce. Na Klinci ju bude hodnotiť porota v single channel jury, ku ktorej budú pozývaní aj makači v daných oblastiach, aby do hodnotenia vniesli svoj pohľad na vec. Nezabudnite na túto kategóriu, oslávte remeselné zručnosti tvorcov aj dodávateľov! Takto vyzeralo zopár víťazov z českého Creative Awards: Striebro za film craft: Mazagrande, striebro za ilustráciu: Letgo, strieborný sound design: Stratosphere.

V porote som sedela s Klárou Palmer a Richardom Stiebitzom, ktorí budú predsedami klincových porôt – Klára multi channel, Richard single. Môžete sa tešiť, vaše prihlášky budú v dobrých rukách.

 

Lenka Slovák Bónová, creative director, Respect APP