Brian Males: Najlepšie projekty sú zväčša výsledkom tých najšikovnejších klientov

Brian Males: Najlepšie projekty sú zväčša výsledkom tých najšikovnejších klientov

S jeho tvorbou ste sa na našich stránkach už mohli neraz stretnúť. Brian Males je talentovaný dizajnér zo Slovenska, ktorý navrhoval obaly produktov napríklad pre TATRATEA, Czechoslovakia Vodka, či ku knihe dvoch 20-ročných chalanov s názvom Hlava 20. Okrem toho v roku 2015 rozbehol vlastnú značku bicyklov Wlkie Cycles, ktorú ešte v ten istý rok predal anglickému investorovi.

Dnes ti prinášame inšpiráciou nadupaný rozhovor, práve s týmto dizajnérom, ktorý sa nerád škatuľkuje a proste robí, čo miluje. A ideme mu to viac než dobre.

Ahoj Brian, navrhol si obal ku knihe Hlava 20. Čím ťa táto kniha zaujala, že si sa rozhodol na nej zanechať taký veľký odkaz?

Ahoj Tomáš, knižka má zaujímavú formu podania, hrá svoju špecifickú rolu pre svoje kľúčové publikum a myslím že ju hrá zodpovedne. Pri spolupráci s chalanmi bolo myslím najdôležitejšie, aby vizuálne prevedenie knižky kráčalo paralelne s touto rolou. Základnou otázkou bolo, ako priniesť na trh produkt, ktorého segment je značne preplnený, pričom dať výrazne najavo prečo a čím, ten náš z tohto segmentu vykúka. Keď sme sa dostali k logike, podľa ktorej chceme knižku komunikovať, samotná forma už vznikla skoro sama.

hlava-20-book-cover-Brian-MalesZdroj: Archív Brian Males

Je to jediná kniha na slovenskom trhu, ktorá je spravená výrezom. Kto prišiel s týmto nápadom?

Neviem či je úplne jediná, výrez sme však potrebovali, pretože niekam bolo nutné umiestniť slogan knižky. Nechceli sme aby príliš bil do očí, čo nás viedlo k celkom šikovnému riešeniu – napadlo nás že záložka prebalu je často využívaná práve ako záložka, čo zľahka mení anatómiu knižky. Záložku prebalu sme preto spravili dlhšiu aby vo výreze zakrývala titulnú stránku. Keď ju však čitateľ založí niekam ďalej v knižke, tadaaa, zjaví sa vo výreze (v hlave, pretože výrez symbolizuje hlavu) slogan z titulnej stránky.

Ako prebiehala spolupráca s Jurajom a Andrejom, chalanmi, ktorí knihu napísali?

Chalani sú puntičkári, dizajn ich skutočne zaujíma ale tiež veľmi dobre vedia, v ktorých veciach si treba nechať poradiť a ktoré kompletne odovzdať do iných rúk. Je radosť pracovať s klientom ktorého zaujíma najmä logika celej komunikácie, namiesto tej či onakej konkrétnej farby.

Toto však nie je jediný tvoj dizajnérsky počin, ktorý z tvojich dizajnov máš najradšej? Prečo?

Ťažko povedať ktoré mám najradšej, všetky sa snažím robiť najlepšie ako viem, sem tam sa však vyskytne projekt na ktorom je radosť pracovať. Najlepšie projekty sú zväčša výsledkom najšikovnejších klientov, pričom v mojom ponímaní existujú dva typy skvelých klientov. Prvou kategóriou sú klienti, ktorých dizajn naozaj zaujíma a tešia na na príležitosť rozpitvať problém do hĺbky a pomôcť dizajnérovi v jeho práci. Druhou kategóriou sú klienti, ktorých dizajn absolútne nezaujíma a ponechajú dizajnérovi voľnú ruku a úplne sa spoliehajú na jeho úsudok. A medzi týmito dvoma kategóriami sa nachádzajú klienti, ktorí dizajnu príliš nerozumejú, ale snažia sa robiť prácu namiesto dizajnéra, kde výsledná kvalita práce je zvyčajne najnižšia.

Brian MalesZdroj: Archív Brian Males

Vytvoril si dizajny pre niektoré naozaj cool značky. Do akej miery ti značky nechajú voľnú ruku pri tvorbe?

Tak ako som spomínal vyššie, skúsenejší klienti vedia že ak si zvolia dizajnéra, tak je to práve preto, že vie o vizuálnej komunikácii viac ako oni sami a nesnažia sa robiť jeho prácu. Majú však veľmi konkrétnu predstavu čo by mal výsledný produkt dosiahnuť a vedia, že čím dôkladnejšie ich zámer odkomunikujú, tým ľahšie sa dizajnér vydá správnym smerom. Jednoducho povedané, vedia kam chcú ísť a spoľahnú sa na dizajnéra že po preskúmaní všetkých „trás“, vybral tú najvhodnejšiu.

Koľko ti trvá kým jeden dizajn vyvoríš? Máš nejaké špeciálne rituály, ktoré pri tvorbe dodržuješ? :)

Časové hľadisko je veľmi individuálne. Niekedy prídem na perfektné riešenie okamžite ako sa na problém pozriem, no aby som si bol istý, že je riešenie perfektné, stále musím nájsť a odskúšať všetky možné alternatívy. Snažím sa, pokiaľ to čas dovoľuje čo najviac pracovať s ceruzkou. Počítač umožňuje veľmi rýchlo vytvoriť pôsobivé výsledky, pretože poskytuje kvantum elementov s ktorými možno pracovať. Ceruzka je prázdna. Ceruzka bez autora nevie spraviť nič. Núti človeka robiť rozhodnutia od samého začiatku. A keďže nakresliť niečo na papier trvá omnoho dlhšie, o to lepšie je nutné premyslieť, prečo sa do toho vôbec pustiť.

Dizajn je veľmi široký pojem. Čomu sa konkrétne venuješ ty?

Snažím sa vo svojej práci nevymedzovať si konkrétnu špecializáciu. Je to lákavé sústrediť sa výhradne na projekty, v ktorých je človek najzdatnejší a krivka rozvoja je pri špecializácii taktiež omnoho prudšia, avšak myslím, že čím má človek väčší záber, o to viac dokáže do jednotlivých projektov priniesť. Konkurencii, s vyhradeným zámerom nemôže v mnohých aspektoch konkurovať, ako sú nové trendy, techniky, spôsoby práce, alebo samotný know-how v danom odbore, môže však do projektov priniesť rozhľad a logiku, ktorá funguje naprieč všetkými disciplínami a je z dlhodobého časového hľadiska kvalitnejšia.

vodkaZdroj: Archív Brian Males

Študoval si na Coventry University v Británii. Prečo si sa rozhodol pre túto školu?

V tej dobe som sa túžil stať automobilovým dizajnérom a najlepšia fakulta v Európe čo sa tohto odboru týka je práve v Coventry. Takže to bola jasná voľba ?

Máš pocit, že vďaka tvojej zahraničnej skúsenosti sa ti otvorilo viac dverí aj u nás doma?

Týmto si nie som stále istý a je to jedna z vecí nad ktorými často polemizujem. Je to niečo čo sa ťažko hodnotí, keďže som nezažil alternatívu. Ak sa mi nejaké dvierka otvorili, tak jedine v hlave. Človek, ktorý žije v zahraničí a veľa pendluje medzi cudzinou a domovom, samozrejme neustále porovnáva, čo ho donúti objaviť a prehodnotiť pravdy a presvedčenia ktoré dovtedy vôbec nespytoval.

morretiZdroj: Archív Brian Males

Aký je teda dizajn u nás na Slovensku v porovnaní so zahraničím? Sme viac konzervatívni?

Nemyslím že by sme boli výrazne konzervatívnejší, skôr sme ešte nemali čas sa plne zoznámiť s kvalitou komunikácie (komunikáciou myslím dizajn), ktorá je v niektorých krajinách štandardom. Myslenie kapitalistickej spoločnosti je u nás stále relatívne mladé, preto sme v tejto oblasti stále trošku nesmelí a nemotorní. Stále sme vo fáze zoznamovania sa s dizajnom ako spôsobom myslenia a ešte stále ho radíme viac k „čerešničke na torte“ ako k fundamentálnej súčasti tvorby čohokoľvek.

bike-design-wlkie-cycles-Brian-Males

Wlkie Cycles je značka bicyklov ktorú Brian vytvoril úplne sám. Od dizajnu bicyklov, cez výrobu na Taiwane, kde za posledné drobné cestoval a hľadal adekvátnych výrobcov +  privezenie a nafotenie 150 bicyklov v Brianovom malom byte, tvorbu eshopu, marketing, až po predanie viac ako 100 bicyklov v prvých 3 mesiacoch pôsobenia. V ten istý rok značku predal šéf-inžinierovi nemenovaného tímu F1. | Zdroj: Archív Brian Males

Dá sa vôbec pri dizajne hovoriť o dobrých a zlých kúskoch? Nie je to skôr o subjektívnom pocite? Hovorí sa predsa, že jedného odpad je druhého poklad, či? :)

Nie je to úplne pravda. Dizajn v ponímaní v akom ho poznáme nie je výtvarným umením. Dizajn plní úplne inú úlohu. Dôležité je, že plní úlohu, vykonáva určitú funkciu. A túto funkciu môže vykonávať dobre alebo zle. Dobrý dizajn nemá nič spoločné s trendami a hodnotiť ho ako pekný alebo škaredý je ako pozerať sa iba na obal knižky. Jeho krása je v súlade obsahu (funkcie ktorú vykonáva) a vizuálnym prevedením. Ak je logika v pozadí úprimná a riešenie nie je náhodné, resp. najlepšie aké bolo možné v danej dobe uskutočniť, produkt/dizajn bude nadčasový a budeme ho vnímať ako „pekný“ aj o mnoho rokov.

Kreatívna práca je naozaj špecifická a vyžaduje si celého človeka. Myslíš si, že by si vedel takúto prácu robiť, keby si nebol pre ňu naozaj zapálený ?

Dobrá práca prináša zápal a zápal zasa dobrú prácu. Robiť svoju prácu dobre mi prináša radosť a tá sa potom odzrkadluje v spomínanom zápale. Rovnako dôležitý je však aj čas kedy nepracujem. V tomto je kreatívna práca špecifická – nie je možné neustále tvoriť a premýšľať a treba nezabúdať dobíjať baterky.

 

Ďakujem za rozhovor a v mene celej redakcie Sketcher.sk prajem veľa skvelých nápadov a nekonečnej inšpirácie!

Foto: Archív Brian Males

Pridať komentár