zdroj: Unsplash

Čo som sa ako freelancer naučil na vlastnej koži a vy by ste si na to mali dať taktiež pozor

Prvý projekt som mal ešte na strednej. Bol to 3D dizajnový projekt hebrejského chrámu z egyptskej éry. Potom prišla príležitosť zarobiť si u jedného poľnohospodárskeho startupu, kde som vytváral modely a stroje. Keď som začínal, robil som nejaké práce len tak pre kamarátov, rodinu a susedov. A môžem hrdo povedať, že som urobil asi každý jeden možný chybný krok. Takže som rád, že sa s vami môžem podeliť o dôležité lekcie, ktoré som sa naučil za posledných 15 rokov ako freelance dizajnér.

1. Alebo to robte zadarmo, alebo za plnú cenu

„Človeče, potrebujem od teba malú láskavosť. Vieš mi dať cenu pre priateľov? Bude to stáť za to, budeš slávny. Zaberie ti to len 5 minút.“

Toto vám môže znieť povedome, ak pracujete s ľuďmi, ktorých poznáte. Jeden nepríjemný fakt plynúci z práce pre známych je, že zvyknú mať tie najvyťažujúcejšie požiadavky. Chcú dostať to najlepšie čo môžu ale za najnižšiu cenu.

freegratisography

Veľkým paradoxom je, že keď im dáte zľavu, cítia sa ako by vám už zaplatili. Samozrejme, že si potom zaslúžia to najlepšie čo dokážete. Vy sa na druhej strane cítite vytočení. Tá nízka cena jednoducho nestojí za tú námahu.

Takže tu je to, čo by ste mali urobiť: buď to spravte zadarmo alebo žiadajte plnú sumu. Ak pracujete zadarmo, vaši priatelia potom vedia, že sú vaša najnižšia pracovná priorita a nemôžu vás tak vytáčať. Kedykoľvek im môžete povedať: „počuj, toto musím dokončiť, pretože musím platiť aj nájom“ alebo „nemôžeš ma tak štvať, keď ti robím láskavosť“.

Ale ak im naúčtujete  plnú sumu, môžu si nárokovať na skutočne veľa, no aspoň nestrácate peniaze. Môžete sa k nim správať profesionálne ako by ste to robili voči akémukoľvek inému klientovi.

Čo sa mňa týka, snažím sa týmto projektom vyhýbať. Nechcem riskovať, že sa jeden na druhého naštveme. Avšak, niekedy sa tomu nedá vyhnúť, pretože máte radi svojich priateľov a rodinu a oni možno potrebujú pomoc. Len jednoducho nedávajte zľavu.

 

2. Predávajte seba samého ešte pred tým, ako to budete skutočne potrebovať

Ľudia si myslia, že marketingu sa treba venovať až keď je portfólio perfektné. „Začnem s tým o 2 mesiace, keď budem mať hotové portfólio.“ Veľký omyl. Sám som sa to naučil, keď som sa snažil predať aplikáciu na iPhone, ktorú som vytvoril, no až potom, keď bola kompletne hotová.

Jednou z právd marketingu je: musíte promovať ešte pred tým, ako máte hotový produkt. Čo mám na mysli? Takže máte zamestnanie, no plánujete o 6 mesiacov odísť a začať ako freelancer. Nečakajte na posledný deň v práci, kedy si na Facebook napíšete „Hej, som freelancer. Môžete mi posielať vaše projekty!“ Ak to spravíte takto, budete to mať veľmi ťažké s platením nájmu v najbližších mesiacoch.

Viem, že je pre nás (generáciu Y) skutočne ťažké plánovať 6 mesiacov vopred, a to nehovorím o 10 rokoch. Chceme aby sa to udialo práve teraz. No takto to nefunguje. Ja som začal blogovať pred dvoma rokmi, nie kvôli marketingu, ale kvôli zábave. A teraz, o dva roky neskôr sa ukazujú výsledky. Dostávam pracovné ponuky každý týždeň, bez námahy. A viete čo? Nemám ani riadne portfólio.

free1StefanoBorghi

Pustite slovo do sveta tak skoro ako sa len dá a o niekoľko mesiacov uvidíte výsledky. Vyžaduje si to čas, úsilie a konzistentnosť na to aby ste si vybudovali značku. No stojí to za to.

 

3. Klientom hovorte aj „NIE“

Môj inštinkt mi radí povedať na všetko „ÁNO“. Predsa som vcelku milý človek. Nemám rád konfrontácie a páči sa mi, keď mi chcú ľudia platiť.

– Máte pre mňa projekt?  Chcete mi zaň zaplatiť? Ok, áno. 

– Nepáči sa vám, čo som navrhol a chcete niečo iné? Ok, dobre. 

No potom som si uvedomil, že pre svoje vlastné dobro by som sa takto správať nemal.

Nikdy som sa s ľuďmi nehádal a ak na mňa zatlačíte, povolím. No za posledné roky som sa naučil (hard way spôsobom), že „byť OK s každým“ politika nie je tá najlepšia voľba. Aspoň nie pre mňa.

Už som urobil mnoho freelance projektov aj počas toho, ako som robil fulltime v štúdiu. V skutočnosti som tie peniaze za ne ani nepotreboval, no nedokázal som povedať „NIE“ ponuke, ktorá bola platená.

V istom momente som si však uvedomil, že to niekedy vôbec nemusí stáť za to. Keď pracujete dlho do noci a aj počas víkendov, stáva sa to potom vašim životom. Takže ak to naozaj nepotrebujete na to aby ste platili účty, váš život môže byť o niečo lepší aj bez tých extra jobov. Takto budete mať trochu viac času pre seba. A viete čo? V momente, keď začnete klientom hovoriť aj „NIE“, začnú sa k vám správať inak. Už nebudete ten, čo „prosí“ o prácu, budete tým, na koho ostatní čakajú. Zmení to pohľad ľudí na vás.

Je ešte jeden skvelý dôvod, prečo hovoriť „NIE“ klientom. Keď projekt nie je zaujímavý. Nezabúdajte, že projekty, na ktorých robíte sú tie, ktoré máte v portfóliu. A tieto projekty prilákajú podobný typ klientov, veď viete ako sa hovorí: „shitty projects attract shitty clients“. 

 

 4. Na všetkom sa s klientom treba dohodnúť vopred

sideGratisigraphy

Väčšina problémov medzi dizajnérom a klientom môže byť vyriešená tým, že si vyjasníte očakávania:

– Naplánujte všetko (vrátane inputu od klienta, meetingov a konca projektu)

– Peniaze (koľko a kedy budú vyplatené)

– Spôsob komunikácie (kedy a ako budete spolu komunikovať, ako sa budú vyžadovať zmeny, opravy a kedy sa bude ukazovať stav práce)

– Následky (čo sa stane ak sa to nebude páčiť, už spolu nechcete spolupracovať, …)

Ak si tieto očakávania dohodnete správne, vrátane dobre spracovaného kontraktu, ušetrí vám to kopu času stráveného riešením konfliktov. Ak niečo nepôjde ako má, je to OK lebo viete, čo sa stane ako z jednej tak aj z druhej strany. Treba mať na pamäti, že dobre napísaný kontrakt chráni obe strany.

 

5. Nezabúdajte si zálohovať svoju prácu

Je to klišé, no aj tak sa to často stáva, že na to zabudneme. Zálohujte. Pamätajte, že nie je nič príjemné začínať odznova niekoľko týždňovú či niekoľko mesačnú prácu. Urobte si láskavosť a dávajte si na to pozor, veď je obrovské množstvo free nástrojov, ktoré to zvládnu.

Zdroj: thenuschool