Igor Majkút: Veľa mladých ľudí si myslí, že hneď ako sa zamestnajú, budú zarábať tisíce.

Dnes ti prinášame veľmi inšpiratívny rozhovor s bývalým interiérovým dizajnérom, grafikom, kreatívcom a neskôr aj kreatívnym riaditeľom Igorom Majkútom, ktorý momentálne pracuje v agentúre Breakpoint.

01archív Igor Majkút

Ahoj Igor, skús nám priblížiť, ako si sa dostal do kreatívneho sveta. Ako to u teba celé začalo?

Začínal som presne naopak, ako to býva zvykom u väčšiny kreatívcov. Hneď po škole som bol, ako sa hovorí, na voľnej nohe. Na začiatku kariéry som sa zaoberal viac interiérovým dizajnom. Napríklad som dizajnoval bratislavské puby a reštaurácie. Prvé dva roky som dokonca mal možnosť pracovať na vtedy veľkom projekte. Bola to výstavba známeho bratislavského Harley-Davidson Pubu. Myslím, že mnohé veci, na ktorých som pracoval ostali nezmenené až do dnešnej doby. A to je už dvadsaťjeden rokov. Potom prišli ďalšie a ďalšie zákazky. Celkovo ich bolo okolo pätnásť. Postupne som sa dostal aj ku grafike, ktorá ale bola pre mňa stále len sekundárnou prácou. Nakoniec som sa ale dostal do bodu, kedy som zistil, že ma grafika baví čoraz viac a viac.

Máš za sebou už viacero agentúr, v ktorých si pôsobil v rôznych pozíciách. Ako si sa dostal do tej prvej? A čo bolo u teba motivátorom zmien, keď si si hovoril, že je načase ísť ďalej?

Je to paradoxné, ale s reklamou som začínal v agentúre, v ktorej pôsobím aj teraz. Breakpoint vznikol v roku 2001. Prišli na rad prvé ozajstné vizuály, prvé logá, vizitky. Od začiatku som vedel, že sa budem chcieť posúvať a aj preto som sa asi po dvoch rokoch rozhodol pre zmenu.

Pracoval som asi rok v agentúre Andrew e BMA, ktorá ma obohatila o skúsenosti z webdizajnom. Potom som nastúpil do agentúry Wiktor Leo Burnett a práve tá ma výrazne posunula vpred. Od grafického dizajnéra až po senior Art Directora. Vo Wiktorovi som sa dostal aj k prvým vážnym produkciám, k točeniu prvých spotov, k náročnejším fotoprodukciám. Celkovo som začal chápať ako sa má stavať kampaň pre veľké značky ako Vinea, Quatro, Tatra Mountin Resort a podobne. Prišli prvé väčšie ocenenia a najmä, spoznal som množstvo naozaj kvalitných ľudí.

Po piatich rokoch som mal opäť pocit, že potrebujem zmenu. Po krátkej pauze som začal pracovať v Made by Vaculik na pozícii senior Art Directora. A opäť to bol pre mňa posun o poriadny kus vpred.

04archív Igor Majkút

Pracoval som primárne pre Tatra Banku, kde sa v tom čase nastavoval nový pozicioning inovátora v bankovníctve. Vzniklo tam pár skvelých kampaní, spotov aj printov. Veľkou cťou pre mňa bolo pracovať popri tom aj pre novovznikajúcu značku Aeromobil, kde sa nastavovala identita. Popri veľkých kampaniach to bola drobnosť, na ktorej som ale pracoval s obrovskou chuťou a zanietením. Pri tejto zákazke som zistil, že to je práve táto práca, ktorá ma baví asi najviac.

Úplne novou skúsenosťou bola pre mňa Zaraguza, kde som nastúpil na pozíciu kreatívneho riaditeľa.

Veľa vecí sa v Zaraguze nastavovalo úplne nanovo, keďže sa z digitálnej agentúry menila na multichanelovú agentúru. Spoznal som množstvo mladých, mega kreatívnych ľudí. V Zaraguze vzniklo za ten jeden a pol roka množstvo skvelých kampaní pre značky ako Semtex, Rajec, Popradská káva, či z nich najúspešnejšia pre Kofolu. V Zaraguze som sa začal na veci pozerať trochu inak vďaka škole Michala Pastiera a najmä vďaka mladému duchu agentúry.

Pred časom si teda vymenil vedúcu pozíciu v Zaraguze za súčasnú v agentúre Breakpoint. Chcel si viac času pre seba a rodinu a pracovať na veciach s väčším dôrazom na kvalitu, ako si kdesi uviedol. V Zaraguze tomu tak nebolo?

V tom čase som prežíval veľmi zlé obdobie. Bol som vyčerpaný, potreboval som zvoľniť tempo, zmeniť svoj život. Zároveň som ale chcel naďalej robiť to, čo ma baví a najlepšie ako viem. Preto som sa po stretnutí s kamarátom Janom Holkom, ktorý je Managing Directorom Breakpointu, rozhodol vrátiť do agentúry, kde som začínal.

A tak sme nanovo nastavili smerovanie kreativity v Breakpointe. Vo veľkých agentúrach je veľa vecí, ktoré majú potenciál byť kreatívne a dizajnovo vypiplané. Nakoniec sú ale potlačené na úkor času alebo rozpočtu. V takejto mašinérii máte pocit, že sa daná vec dá spraviť ešte lepšie, neurobíte to však, pretože na to nie je čas. Ale aj tu sa dá, samozrejme, nájsť kompromis.

V Breakpointe je to pri menšom počte klientov možné a efektívne nám to funguje už celý rok. Veci sa snažíme tlačiť na kvalitu a častokrát je základom ručná robota. A funguje to. Prispôsobil som tomu aj moje pracovné vybavenie. Opäť nakúpil ceruzky. Zadovážil som si tablet s displejom. Začal som sa viac zaujímať o typografiu. Prijali sme nových ľudí. Takže sa teším na veci ktoré budú vznikať.

02archív Igor Majkút

Ako ty sám vnímaš tento náš slovenský reklamný trh? Ako by vyzeralo jeho porovnanie s tým svetovým v tvojich očiach?

Slovenská reklamná brandža je v porovnaní so svetom len malinký rybník. Všetci sa poznajú alebo aspoň o sebe vedia. Ľudia prirodzene migrujú medzi agentúrami. Každý vám povie, že na Slovensku je problém nájsť dobrého kreatívca, či je to copywriter alebo „arťák“. Dôležité ale možno je, vycítiť pri prvom kontakte potenciál v danej osobe. Ostatné je už iba na vás. Ako ho budete viesť a čo ho naučíte. Dôležité je aj to, ako to budete robiť, či ho budete žmýkať alebo v ňom objavíte chuť skutočne sa realizovať a tvoriť.

Čo sa týka kvality mám pocit, že slovenská reklama a dizajn za posledné obdobie prešli veľkou reformou smerom ku kvalite. Dôkazom sú aj ocenenia na svetových fórach, ako levy z Cannes alebo zlatá Euro Effie pre Slovensko, práve za kampaň „Fofoly“. Musíme si však uvedomiť, kde sa nachádzame oproti svetovým trhom, najmä čo sa týka rozpočtov na produkciu a už spomínaného času na konkrétny projekt.

Často sa stáva, že kreatívec príde za klientom so skvelým, inovatívnym a netradičným nápadom, no nakoniec klient aj tak siahne po konzervatívnejšej verzii. Je to u nás na Slovensku častý jav? Nie je pre teba takáto situácia demotivujúca?

Áno, je to častý jav, ale nemyslím si, že iba na Slovensku. Pamätám si obdobie pred krízou, kedy sa aj u nás robili odvážne veci s veľkým rozpočtom na produkciu. Všetko je o nastavení marketérov a brandmanagerov, ktorí sa tiež zodpovedajú niekomu za svoj výsledok. A keďže si strážia svoje miesto, o ktoré nechcú prísť, radšej príliš neriskujú a idú tou konzervatívnejšou cestou. Vznikajú tak kampane, ktoré nič nepokazia, ale na druhú stranu, nie sú ničím výrazné. Potom sú ale aj marketéri, ktorí sú inovatívni, ktorí chcú byť iní. Stačí sa pozrieť na každú jednu kampaň, o ktorej sa hovorí. Stoja za ňou marketéri s odvahou.

Každý kreatívec sa s týmto musí vyrovnať. Dôležité je snažiť sa klienta presvedčiť o tom, že táto či oná cesta je lepšia a kreatívnejšia. Od toho sme tu. Pokiaľ je ale predstava klienta iná, aspoň viem, že som pre to, aby nebola obyčajná, urobil maximum čo som vedel. Častokrát sa stáva, že konkrétny nápad alebo idea nakoniec skončí u iného klienta a s úspechom.

05archív Igor Majkút

Vieš vybrať svoje doterajšie najväčšie úspechy? Na čo si naozaj hrdý?

Z každého obdobia sa nájde niečo, na čo spomínam ako na vydarenú robotu. Či už je to kampaň pre Quatro retro, vizualita pre Tatrabanku, logo Aeromobilu, postery pre Vineu alebo najúspešnejšia kampaň v histórii Kofoly. Mám ale rád aj takzvané roboty pre kamarátov. Človek nie je ničím viazaný, úplná „oddychovka“.

Skúsil by si spomenúť aj situácie, kedy sa všetko jednoducho pokazilo tak, ako len mohlo? Boli také?

Samozrejme, aj to sa stáva. Ak sa stretnú dvaja alebo traja marketingoví riaditelia a každý má úplne iný pohľad na vec, inú víziu. Dlhý proces príprav a tvorby, ktorý nakoniec odíde do stratena. To je demotivujúce, ale aj to k tomu patrí.

Máme na Slovensku dosť talentovaných ľudí alebo aké náročné je nájsť takého a prilákať ho pracovať k sebe?

Určite máme veľa talentovaných ľudí. Problémom je, že talent je iba 10 % a ostatné treba cibriť. A tu je dôležité, či sa niekomu chce alebo nechce. Veľa mladých ľudí si myslí, že hneď ako sa zamestnajú, budú zarábať tisíce. Druhým problémom je, že tí naozaj dobrí a kvalitní ľudia si vedia zarobiť aj sami na seba a oni to vedia. Dnes nie je problém pracovať z domu aj pre zahraničné firmy a kvalitný dizajnér, ak je šikovný, si celkom slušne zarobí aj bez toho, aby musel nocovať niekde v agentúre. V dnešnej dobe je osem hodinová pracovná doba veľkým benefitom, ale v Breakpointe je osem hodinová pracovná doba samozrejmosťou.

Ako vyzerá tvoj bežný deň v Breakpointe?

Breakpoint je momentálne skôr kreatívna dielňa alebo kreatívne laboratórium. Takže pracovný deň je naozaj pestrý. Okrem pracovných stretnutí a brainstormingov, ktoré sú viac-menej samozrejmosťou, je tu tá druhá, kraftová časť, kde už sa navrhuje, skúša, prerába, retušuje, kreslí, strieka, fotí. Klasický výrobný proces toho, čo bolo navrhnuté.

Samozrejme, medzi tým sa starám o chod kreatívneho oddelenia. Konzultujem, korigujem, ruším a občas si treba z ľudí aj vystreliť. Sranda musí byť a odľahčuje to atmosféru v agentúre, ktorá je v Breakpointe naozaj výborná.

03archív Igor Majkút

Skús uviesť zopár veci, ktoré ťa v pracovnom tempe držia pri zmysloch (jedlo, ľudia,…čokoľvek). Ako tráviš čas mimo Breakpointu?

Veľkú časť voľného času venujem mojim deťom. Začal som stavať svoj prvý drevený model lode. Celkom slušne sa pri tom človek odreaguje. Potom je to spánok. Snažím sa viac spať v normálnom čase, teda aspoň osem hodín. Pochopil som, že je to naozaj dôležité. Rád varím, takže keď ostane čas, navarím pre deti ale aj pre seba. A keďže mám rád pekné veci, tak ich aj rád nakupujem. Aj keď sú to trebárs len detské topánky. Rozhodol som sa zadovážiť si motorku, takže sa teším na leto.

Čo by si odporučil mladým talentom, ktorí by chceli preraziť v reklamnom svete? Ktorí, ako sa hovorí, by chceli urobiť kariéru.

Už som to raz niekde písal, najväčšou školou je to, čo sami vytvoríte, vyskúšate. Skúsenejší vám môžu iba poradiť a ani to nemusíte rešpektovať pokiaľ nechcete. Postupne sa vám začnú ukladať určité návyky alebo princípy pri kreatívnom myslení, ktoré si obľúbite, začnete si tvoriť vlastný štýl. A ešte jedna vec. Naučte sa svoje nástroje využívať naplno. Dobre ovládanie nástroja, najmä pri dizajne, je pri tvorbe základ. Je rozdiel či skrutkujete skrutku príborovým nožíkom alebo kvalitným skrutkovačom.

07archív Igor Majkút

 

 

Zdroj: Igor Majkút/Breakpoint
Total
26
Shares

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*
*