Ivana Palečková: Freelancing mi prináša ustavičný osobný tréning, musím každú vec vymyslieť od začiatku až do konca

Ivana Palečková: Freelancing mi prináša ustavičný osobný tréning, musím každú vec vymyslieť od začiatku až do konca

Ivana Palečková je 27-ročná grafická dizajnérka. V jej pestrom portfóliu nájdeme okrem spoluprác na projektoch ako sú Slowatch, Urban Market, Fest Anča alebo Trienále plagátu Trnava aj autorské fotografické publikácie. Vyštudovala odbor Vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Zameriava sa predovšetkým na vizuálne identity, printový dizajn a nekomerčnú fotografiu.

 

Inštalácia výstavy „Mestská knižnica Ruda Mórica“, Off_Festival Bratislava, foto Welin Nagyová

Ahoj, mohla by si sa nám v krátkosti predstaviť?

Volám sa Ivana Palečková, narodila som sa presne týždeň pred nežnou revolúciou, vyrástla som v Stupave, aktuálne žijem v Bratislave.

Man-made publication, fotodokumentácia knihy: Michaela Dutková, zdroj: ivanapaleckova.com

Si grafická dizajnérka a fotografka, venuješ sa aj niečomu inému?

Zväčša sa zdráham, predstaviť sa ako fotografka. Fotím viac menej z pozície samouka, respektívne z pozície dizajnéra. Je to pre mňa skvelá činnosť oproti dizajnu, vezmem foťák a môžem sa vybrať preč z izolovanej monitorovej reality, do reality verejnej. Okrem toho mám veľmi rada horskú cyklistiku, čo je veľmi dynamické a trochu adrenalínové doplnenie statickej práce dizajnéra. Les, žiadne autá, žiaden ruch, v lete tieň a skvelý vzduch, vlastný pohon, radosť z jazdy a z prostredia…

Zdroj: Fotografia z knihy „Zvláštnosť každodenného bytia“

Vyštudovala si VŠVU. Aký odbor? Prostredníctvom čoho si sa dostala ku grafickému dizajnu?

Na VŠVU som vyštudovala odbor Vizuálnej komunikácie. Študovala som v ateliéri Stanislava Stankociho, neskôr v Typolabe u Pala Bálika. Pre grafický dizajn som sa rozhodla už na strednej škole. „Vychodila“ som tzv. „Šup-ku“, Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru, odbor Propagačnej grafiky. Tu sme absolvovali kopec rôznorodých úloh. V posledných ročníkoch ma bavil najviac práve dizajn, takže som sa rozhodla pokračovať v jeho štúdiu. Je to výtvarná disciplína, ale nemusím tvoriť celkom voľne, vytvárať vlastné témy. Práve toto mi nikdy nešlo keď sme pracovali na úlohách z oblasti maľby a grafiky. Pri dizajne reagujem na konkrétne zadanie, potrebu niečo vizuálne komunikovať. Tiež ma baví aj ten aspekt „dizajnovania“, niečo premyslieť, vymerať, rešpektovať pri tom koncového užívateľa, tá časť ktorá by sa dala nazvať službou. Voľnú tvorivú prácu si aktuálne dopĺňam spomínanou fotografiou.

 

Vieš v skratke povedať o čom bola tvoja diplomovka? 

VŠVU som ukončila autorskou fotografickou knihou „Zvláštnosť každodenného bytia“. Na začiatku roka som prišla za Palom Bálikom s dosť roztraseným zámerom pracovať s fotografiou a jej spracovaním do knihy. Mala som vždy rada fotku a fotografické publikácie. Viedla ma zvedavosť, a záujem dostať sa do tvorby obrazovej publikácie. Palo ma nahovoril na prácu s vlastnými fotografiami. Poslal ma za Filipom Vančom do Photoportu, aby mi pomohol zostaviť výber.

Náhodne, symbolicky to vyšlo na selekciu z posledných šiestich rokov, teda za obdobie celej vysokej školy. Potom nasledovalo hľadanie knižnej formy. Nevedela som nájsť ustálenú formu knihy, poradie v ktorom by mali byť fotografie fixne zoradené. Mala som v rukách dosť rôznorodý materiál, fotený bez vopred stanovenej témy. Pri pokusoch zostaviť poradie/príbeh knihy, som si uvedomila, že je zábavne hľadať v záberoch dvojice a trojice fotografií.

Rôzne kombinácie menili význam jednotlivých záberov. Vznikla hra s kontextami. Nakoniec to hľadanie a možnosť zahrať sa, sa mi zdali na celej práci najlepšie. Rozhodla som sa sprostredkovať „hru“ čitateľovi-divákovi, čo ma priviedlo k vytvoreniu novej knižnej formy – „trojknihy“. Diplomový ročník bol super, bolo skvelé môcť/musieť sa tak dlho venovať jednému, navyše vlastnému, projektu. Publikáciu som vydala po ukončení štúdia spolu s kultúrnym centrom Banská St a nica, Štokovec Publishing.

Zdroj: Ivana Palečková

Zdroj: Ivana Palečková

Kniha „Zvláštnosť každodenného bytia“, fotodokumentácia Jakub Čaprnka

Čomu presne sa venuješ? 

Mám rada fyzické výstupy, často robím tlačoviny (plagáty, vizitky, programy, merch…). Zatiaľ mi prischli najmä vizuálne identity, či už väčších projektov – napríklad festivalov alebo výstav, to ma veľmi baví. Robím tiež identity pre malé lokálne firmy, teda logo a vizuálny systém komunikácie obchodníkov, kaviarní…, čo je tiež príjemná práca.

Tento rok pracujem aj pre Oddelenie galeríjnej pedagogiky Slovenskej národnej galérie, pre ktoré tvorím diplomy, sprievodcov k výstavám, plagáty… Pedagogickí pracovníci pripravujú pre deti skvelý vzdelávací program. Je radosť, podieľať sa na ňom a tvoriť vizuálnu časť veci. Je dobre vedieť, že decká sú konfrontované aj s niečím mimo „vizuálny mainstream“. Rada vytváram tiež letteringy, teda nápisy, ktoré sú nakreslené na mieru, nie sú vysádzané z hotového písma. Takýto nápis som vytvorila pre obchod Slowatch, či pre výstavu Françoisa Kollara v SNG.

Vizuálna identita pre Botanical Lab | Zdroj: Ivana Palečková

Vizuál a logo pre obchod Slowatch | foto Jakub Čaprnka

Čo ťa najviac baví na tom že si freelancer?

Baví ma priama komunikácia s ľuďmi. Zistila som že mi nevyhovuje, keď stojí niekto medzi klientom a dizajnérom. Mám rada obmenu projektov, vždy spolupracujem s inými ľuďmi a mám možnosť sa na chvíľu stať súčasťou rôznych tímov. Čiže je to aj taká zážitková pracovná agentúra, čo je super. Tiež som dosť tvrdohlavá a rada robím veci po svojom, aj keď neustále o sebe pochybujem. „Freelancerstvo“ mi prináša ustavičný osobný tréning, musím každú vec vymyslieť od začiatku až do konca, je to pre mňa zakaždým nová a nová výzva. A jasné, že aj keď pracujem rovnako dlho, niekedy možno aj dlhšie, ako v zamestnaní, som rada pánom svojho času. Keď sa mi niečo nedarí vyriešiť, môžem to na chvíľu odložiť a robiť niečo iné.

Urban Market Spring Edition 2016 | Zdroj: ivanapaleckova.com

Vianočný baliaci papier pre Urban Market | foto Ivana Palečková

Rozmýšľala si nad prácou vo firme alebo si ju vyskúšala? 

Vyskúšala som si prácu v Kat Studio, spolupracovala som s nimi dva roky počas školy a rok potom. Chalani boli na mňa milí, niečo som sa u nich priučila, ale nebolo to úplne šité na mňa.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti ? Máš nejaké konkrétne ciele, na ktoré by si sa chcela v najbližšej dobe zamerať a sústrediť?

Celkom konkrétne pracovné ciele nemám, rada sa niečím nechám prekvapiť. Zatiaľ, v blízkej budúcnosti by som chcela ďalej pracovať na voľnej nohe a pracovať na zaujímavých projektoch.

 

Ktorý z tvojich projektov ťa bavil najviac a prečo? 

Je to ťažké, na každom projekte je zábavné niečo iné, každý je iný a to sa ťažko porovnáva. Z posledných bola veľmi fajn Fest Anča, dobrý kolektív, super atmosféra festivalu. Architektka Soňa Králiková z Mimo Architekti veľmi pekne preniesla – vizuálnu identitu do priestorov festivalu. To ma potešilo. Veľmi ma tiež bavilo pracovať na výstave François Kollar – Práca pohľadu. Zažila som vznik väčšej výstavy priamo zo zákulisia (som fanúšik galérií, fotografie…). Napadá mi veľa ďalších vecí a začína mi byť ľúto, že toho alebo onoho nespomeniem…

Plagáty pre výstavu François Kollar – Práca pohľadu, foto Ivana Palečková

Plagáty a architektúra festivalu Fest Anča | foto Juraj Starovecký

 

 

Ďakujeme za rozhovor a v mene redakcie Sketcher.sk ti prajem všetko dobré!