Jakub Goda: Popri učení na maturitu, som už doma už šúchal nejaké vizuály pre zahraničné firmy

Jakub Goda: Popri učení na maturitu, som už doma už šúchal nejaké vizuály pre zahraničné firmy

Dnes sme pre teba pripravili príjemný rozhovor s Jakubom Godom, úspešným 3D grafikom, ktorý momentálne funguje pod značkou Gode VFX a o jeho prácu je obrovský záujem nie len na Slovensku, ale i v zahraničí. Jeho prácu s vizuálnymi efektami si mohol vidieť už napríklad v reklamách pre ČSOB, T-Com a mnoho ďalších.

Zdroj: Archív Jakub Goda

Ako si sa dostal k tvorbe 3d grafiky a vizuálnych efektov? Koľko rokov sa tomu už venuješ?

Objavil som to dosť skoro, keď som mal asi 15 rokov a zazrel som nejakú knižku o 3ds max v kníhkupectve a celé mi to prišlo strašne zaujímavé. Prvé komerčné joby prišli o pár rokov neskôr a popri učení sa na maturitu som doma už šúchal nejaké vizuály pre zahraničné firmy.

goda2Zdroj: Archív Jakub Goda

Koľko technickej zručnosti sa skrýva za týmto druhom umenia? Vníma ťa okolie skôr ako umelca alebo viac ako programátora/technika?

Do veľkej miery je to o technickej a remeselnej zručnosti, na druhej strane ak je moje zadanie vytvárať pôsobivé a pekné veci, tak tam hrá istú rolu aj môj subjektívny estetický vklad. Čiže úplne čistý technik nie som, ale za umelca by som sa tiež rozhodne neoznačoval.

Máš za sebou nespočetne veľa prác, no je jedna, na ktorú si naozaj najviac hrdý a prečo? 

Zaujímavý bol projekt pre Londýnske metro, na ktorom som spolupracoval s Radom Žilinským a mal som na starosť širší tím ľudí, keďže to bol pomerne rozsiahly a náročný projekt. Nedávno sme zase s Matúšom Bencem vyrábali vizuál pre Nadáciu otvorenej spoločnosti ku dňu obeti holokaustu a vzišla z toho zmysluplná a pekná vec. Celkom spokojný som napríklad aj s miniatúrou 3d grafu, čo mi príde ako potenciálne zaujímavá forma ako predať nejaké štatistické data.

 Zdroj: Archív Jakub Goda

Vedel by si nám opísať proces tvorby tvojej grafiky, napr. Trójskeho Kozla? Z tvojho videa ti to ide skutočne super a od ruky, no asi je to zložitejšie ako by sa zdalo..

Najprv dostanem brief od agentúry, ku ktorému si sadneme a porozprávame sa o ich predstavách. Súčasťou briefu býva skica, v ktorej je nahrubo nahodený základ budúceho vizuálu. Mojou úlohou je vychádzať z toho, posunúť to ďalej, dotiahnuť detaily a odovzdať vyblýskaný vizuál vo vysokom rozlíšení. Začalo sa tým, že sa vymodeloval model toho trójskeho kozla s čím mi častokrát pomáhajú 3d modeleri, s ktorými spolupracujem. V detailoch sme sa snažili vylepšiť design toho kozla, aj keď základ musel vychádzať z predlohy, ktorá reálne fyzicky existovala. Potom sme sa hrali s materiálmi, tvorbou interiéru, výberom a pózami tých ľudí a podobne. Nasleduje svietenie, hľadanie správneho „moodu“ a atmosféry, v tomto prípade sme zvolili teplé letné farby a na konci sú finálne dolaďovačky a retuše v postprodukcii. 3d-čko je zaujímavé aj tým, že sa dá rozdeliť na viaceré passy, zvlášť mať vyrendrované svetlá, odlesky aťd. a s týmto sa dá potom zaujímavo pracovať v postprodukcii.

Zdroj: Archív Jakub Goda

Na čom momentálne pracuješ a v čom vidíš budúcnosť svojej práce?

Dosť času som strávil nedávno postprodukciou filmu Piata loď, teraz tam dorábam ešte nejaké finálne úpravy, okrem toho mám zopár drobnejších projektov a navyše mám vymyslené niečo vlastné na čo by som sa chcel sústrediť.

Ako je to s VFX na Slovensku? Nachádzajú tieto efekty využitie skôr v reklame ako vo filme, alebo si myslíš, že môžeme v budúcnosti očakávať „hollywoodizáciu“ našej filmovej tvorby?

S tým ako sú tieto veci stále dostupnejšie, že už vôbec netreba na všetko extrémne drahý software alebo hardware, množstvo vecí sa dá v pohode urobiť v After Effects za 20 eur mesačne, rozšírenosť VFX postupne rastie. Kedysi to zvykla byť záležitosť hlavne high-endových reklám alebo vysokorozpočtových filmov, dnes už aj jednoduchšie a lacnejšie online spoty obsahujú bežne nejaké VFX alebo postprodukčné úpravy. Takže to je prirodzená evolúcia, rozširovať sa to zrejme bude aj naďalej a stane sa to štandardnou súčasťou filmárskeho arzenálu. Ale úplnú „hollywoodizáciu“ našich filmov v tomto zmysle asi skôr nečakám a ani by to asi nebolo dobre, pretože v tých blockbustroch sa tieto nástroje častokrát využívajú dosť samoúčelne a prehnane, pričom filmy trpia slabším scénarom, príbehom alebo námetom.

Čo máš na svojej práci najradšej?

Je zaujímavé snažiť sa napodobňovať realitu pomocou rôznych digitálnych nástrojov a neustále objavovať a skúmať, že prečo niečo vyzerá pekne a niečo iné zas hnusne. Či to je spôsobené tvarom, štruktúrou, svetlom, farbami alebo niečím úplne iným. Nuž a na konci mám samozrejme rád pochvaly od spokojných klientov.

Vedel by si porovnať prácu so zahraničným zákazníkom a zákazníkom zo Slovenska?

Pravdupovediac, nevidím v tom nejaký pravidelne sa opakujúci rozdiel. Skôr záleží na tom, či spolupracujem s agentúrou, alebo štúdiom, prípadne fotografom alebo filmármi.

Ktorý alebo ktoré zo svojich skillov považuješ za tie hlavné, prinášajúce úspech? – Čo podľa teba odlišuje dobrého grafika od zlého?

Myslím, že pri tomto treba mať nejaký základné estetické vnímanie a schopnosť pozorovať a identifikovať, prečo vyzerajú jednotlivé materiály, objekty, atmosféry tak ako vyzerajú, čo ich vizuálne definuje. K tomu je ešte asi dôležitý určitý cit pre detail a samozrejme, tak ako vždy, keď človek robí s ľudmi, vedieť si veci odkomunikovať – to je častokrát úplne kľúčové.

snimka-obrazovky-2016-11-02-o-17-24-21 Zdroj: Archív Jakub Goda

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Chodím dosť neskoro spať, takže ráno vstávam po ôsmej a do práce prichádzam po deviatej. Dám si kávu a k nej s previnilým pocitom aj nejaký čokoládový croissant. Skontrolujem maily, pozriem noviny a postupne sa púšťam do práce. Potom to záleží od toho, že koľko toho akurát mám, keď som pod tlakom, tak pracujem pomerne efektívne. Keď nie som, tak je to večný boj o nejaký zdravý balans medzi prácou, facebookom a strácaním sa v myšlienkach krížom krážom po internete.

Čo si myslíš o štúdiu 3d grafiky, resp. vizuálnych efektov? Je to podľa teba „dôležité“ alebo si človek vystačí samoštúdiom?

Pokiaľ viem tak u nás pre niekoľkými rokmi vznikol odbor vizuálnych efektov na VŠMU, úroveň celkom posúdiť neviem, keďže som tam neštudoval, ale počul som, že tam učia aj pomerne skúsení ľudia z praxe. Na jednej strane toto je oblasť, ku ktorej existujú výborné materiály a online kurzy na internete, takže veľmi veľa sa dá naučiť aj z toho. Na druhej strane škola môže byť fajn hlavne pre úplných nováčikov, spoznáte tam ľudí, vytvoríte si nejaké prvé portfólio atď. Úplne ideálne je, ak už máte niečo čím sa dá prezentovať, snažiť sa učiť rovno na reálnych projektoch v zabehnutých štúdiách. Takže netreba otáľať, treba sa im ozvať, poslať portfolko a jedno môžete poslať kľudne aj mne.

snimka-obrazovky-2016-11-02-o-17-24-41 Zdroj: Archív Jakub Goda

Kde sa vidíš o desať rokov? Aké sú tvoje sny, ciele, vízie?

Úprimne povedané, naozaj neviem. Postupne sa snažím viac a viac spolupracovať s ďalšími ľudmi, delegovať niektoré časti projektov na iných a prípadne sa aj púšťať do vecí v trochu iných oblastiach než v akých sa bežne pohybujem.

A na záver, máš nejaké odporúčanie pre čitateľov začínajúcich s tým, čo robíš ty?

Malo by vás to baviť, treba skúšať a hladať to, čo vás baví najviac a v čom je teda aj predpoklad, že v tom budete dobrí. Zároveň sa nebojte networkovať, založil som skupinu na facebooku, pokojne sa do nej pridajte a prezentujte svoje práce.

Sledovať Jakubovu prácu môžeš aj na jeho FB stránke.

 

Zdroj: Jakuba Godu

Pridať komentár