Ján Bača: Po kvalitnom dizajne u nás stále nie je dostatočný dopyt a v tom vidím markantný rozdiel od Nemecka.

Ján Bača: Po kvalitnom dizajne u nás stále nie je dostatočný dopyt a v tom vidím markantný rozdiel od Nemecka.

Mám rád pivo. Dobré belgické pivo je podľa mňa super. Ale kto na Slovensku nemá rád pivo. Veď je aj na kreativitu dobré :). Keď som si tak prechádzal internetom narazil som na nadpis Ján Bača – Belgian Beers Labels Redesign. Pivo a nejaký Bača. Na to sa musím pozrieť. A tak som si tohto dizajnéra našiel na Behance a oslovil som ho o rozhovor. A toto z toho vzniklo.

 

beer

 

Opustil som komfortnú zónu a začal som sa špecializovať na veci, ktoré ma bavia.

Ahoj Jano, si jeden z grafikov, ktorý sa netlačí do online sveta?

Asi si to vystihol. Chcem sa sústrediť na obalový dizajn, branding, časom by som rád skúsil editorial dizajn. Samozrejme, nie je možné online úplne obchádzať, častokrát je súčasťou nejakého väčšieho celku. Ľudia chcú komplexné služby. Nemyslím si ale, že je dobré mať ako jednotlivec príliš široký záber. Weby, UI a všelijaké online vychytávky zverím radšej profesionálom, ktorým je táto oblasť bližšia.

 

CARDS-41

 

Aký z materiálov používaš najradšej?

Momentálne je mojím hlavným pracovným nástrojom počítač, s materiálmi pracujem menej, ale zato o to radšej. Stále snívam, že raz budem vlastniť nejakú výrobu. Niečo som už aj skúšal, ale konkrétne rysy to zatiaľ nenadobudlo. Každopádne si myslím, že ovládať remeselné techniky a prácu s materiálom je pre dizajnéra veľkou devízou, a preto sa usilujem v tomto smere zdokonaľovať. Inklinujem k prírodným materiálom ako drevo, koža, kov.

 

Keď si bol na Slovensku, pracoval si aj pre takú spoločnosť ako je MADE BY VACULIK, prečo si odišiel?

Prišla možnosť skúsiť život v zahraničí. Zvažoval som pre aj proti, ale napokon som zvolil odchod.

 

Nemrzí ťa teraz, že si odišiel?

Na agentúru spomínam v dobrom a teším sa z jej úspechov. Stretol som tam príjemných ľudí, s ktorými som si rozumel a zažil s nimi veľa zábavy, ale svoj odchod neľutujem. Opustil som komfortnú zónu a začal som sa špecializovať na veci, ktoré ma bavia podstatne viac ako práca v agentúre. Ak budem dlhodobo schopný byť pánom svojho času, bude to pre mňa najväčší úspech.

 

Magisterský titul máš zo Zlína, tak prečo práve Nemecko?

Pracovať v zahraničí bolo už dlhšie mojim cieľom, že to bude práve Nemecko sme sa rozhodli spolu s manželkou Katkou, ktorá tu ako doktorka dostala ponuku hneď po skončení školy. Teší nás, že máme povolania, po ktorých je v zahraničí dopyt a skôr než sa usadíme, by sme ešte radi pracovali vo viacerých krajinách.

 

BELGIAN-BEERS-LABELS-REDESIGN-01

 

Pracoval si aj v nejakej nemeckej reklamke, alebo si tam už prišiel ako freelancer?

Počas školy som pracoval v jednom viedenskom štúdiu, ale v Nemecku som nemal žiadne predošlé pracovné skúsenosti. Na reklamku v Nemecku príliš nemám chuť a úprimne si netrúfam ani jazykovo. Skúsiť to po vlastnej osi teda vyplynulo úplne prirodzene a zatiaľ to funguje.

 

Nemecko je pre mňa jedna z kolísok dizajnu, je ťažké sa tam presadiť?

Jednoduché to podľa mňa nie je nikde. Zatiaľ sa ale neorientujem na nemecký trh. Chcem pôsobiť globálne, a preto nemôžem vnímať svoju konkurenciu podľa geografickej polohy.

Všeobecne povedané, konkurenciou je pre mňa každý dizajnér, ponúkajúci podobné služby online ako ja, kdekoľvek na svete. Asi až záujem o full-time pozíciu v nejakom lokálnom štúdiu by preveril náročnosť presadenia sa medzi nemeckými profesionálmi. V poslednej dobe mám ale dojem, že „sily“ sa tak nejak vyrovnávajú. Globalizácia trhu ponúka všetkým podobné možnosti a začínajú hviezdiť aj dizajnéri z krajín, ktoré nie sú považované za tradičné kolísky dizajnu.

 

Keď porovnáš Nemecko a Slovensko, ako sú na tom naši dizajnéri?

To môžem zodpovedať iba čisto pocitovo, na objektívne hodnotenie som tu príliš krátko. Myslím, že sú na Slovensku extrémne šikovní ľudia, o čom svedčí aj fakt, že množstvo z nich sa uchytilo vo svete a dosiahli skvelé úspechy v rozličných oblastiach dizajnu. Ťažko predpokladať, že by sa im niečo podobné podarilo na Slovensku.

Po kvalitnom dizajne u nás stále nie je dostatočný dopyt a v tom vidím markantný rozdiel.

 

Ja som ťa objavil vďaka tvojmu zaujímavému redizajnu belgických pív. Ako ťa to napadlo?

Keď som minulý rok sedel v Antverpách s pivom v ruke, tie tradičné, konzervatívne etikety boli jediným drobným nedostatkom, ktorý mi ako dizajnérovi bránil cítiť sa úplne blažene. Tak som si povedal, že si urobím radosť a ukážem, aká kultúra obalového dizajnu by mi vyhovovala. Bavilo ma to. Tvoriť bez limitov zadania je veľmi príjemné a jednoduché. Porobil som toho ešte o dosť viac, ale nakoniec som ukázal len moje najobľúbenejšie.

BELGIAN-4

 

Skúšal si osloviť výrobcov týchto pív so svojím redizajnom?

Zatiaľ nie, zaujal som takú vyčkávaciu taktiku ☺ Potešila ma ale široká pozitívna reakcia publika na fórach s obalovým a najmä pivným dizajnom. Kiež by to bol indikátor toho, že dnešný konzument už nepotrebuje zlatú etiketu s lomeným písmom a chmeľovou šišticou na to, aby pochopil, že drží v ruke pivo.

 

Čo máš ešte v rukáve?

Nechcem príliš prezrádzať, ale tie veselé etikety priniesli ponuky na skutočné obaly a keď z nich niečo vyjde, tak sa budem veľmi tešiť a veriť, že potešia aj okolie.

 

BELGIAN-9

 

Ktoré je tvoje najobľúbenejšie pivo?

Teraz si ma zaskočil. Dlhodobo som mal pivný obzor veľmi obmedzený na klasiku nášho československého trhu, až relatívne nedávno som začal objavovať a vyhľadávať nové typy pív, a preto sa moje preferencie menia. Veľmi ma bavia svetlé ales, pšeničné pivá a potom, samozrejme, pivá belgického typu. Tam je to skoro rad-radom.

Najobľúbenejšiu značku asi nie som schopný vybrať, rozhodne ale nie som fanúšikom veľkých pivných korporácií. Uprednostňujem pivá z malých pivovarov, ktoré sa neboja experimentovať.

 

Viac Janovej práce môžeš nájsť na jeho novej webovej stránke janbaca.net

Foto: archív Ján Bača