Jana Malaga: Blogeri v našej asociácii dokážu osloviť mesačne 3,5 milióna ľudí. Koľko médií môže toto povedať o sebe?

Jana Malaga: Blogeri v našej asociácii dokážu osloviť mesačne 3,5 milióna ľudí. Koľko médií môže toto povedať o sebe?

Dnes ti prinášame podnetný a inšpiratívny rozhovor s blogerkou, zakladateľkou Asociácie blogerov, organizátorkou súťaže BLOGER ROKA® a skvelou babou. Je ňou Jana Malaga.

j1archív J. Malaga

Ahoj Jana, skús sa nám v krátkosti predstaviť mimo tvojich aktivít asociácie blogerov. Čím všetkým si si prešla, kým si zakotvila pri blogovaní?

Všetko to začalo blogom. Mojím foodblogom www.foodblogerka.sk, ktorý som založila v máji 2014. Svoj blog som brala ako online kuchársku knihu, nemala som s blogom žiadne ambície. Ako každý bloger, prešla som si prvým vytváraním foto a textového obsahu, zložením Facebooku a neskôr aj Instagramu. Zistila som, že na Slovensku je veľmi veľa šikovných blogeriek, ktoré som obdivovala a sledovala (a stále aj obdivujem a sledujem).  Venovali veľa času tomu, aby pomohli iným, radili, diskutovali, delili sa o recepty, ktoré sa im vydarili a robili to vo svojom voľnom čase bez nároku na honorár. Nikto ich za toto úsilie neodmeňoval, nechválil a toto bol jeden z dôvodom, prečo sa v mojej hlave zrodila myšlienka vytvorenia súťaže pre blogerov, dnes známa ako BLOGER ROKA®.

Prvý ročník súťaže BLOGER ROKA bol už dávno, prví top blogeri boli vyhlásení v máji 2015.

Bolo zaujímavé sledovať, ako sa fenomén blogovania vyvíja. Po vyhlásení víťazov prvého ročníka sa uvedomelé značky po nich vrhli a nadviazali s nimi prvé spolupráce. Blogeri sa stali jedným z marketingových nástrojov a zo dňa na deň ich viaceré značky zakomponovávali do svojho mediálneho mixu. Sila blogerov začala rásť. Napadá mi prirovnanie k Facebooku.  Aj toto médium na začiatku bolo využívané len niektorými značkami a až časom ho objavili ostatné, ktoré si uvedomili, že je nevyhnutný pre ich rast a oslovenie ich cieľovej skupiny.

j2archív J. Malaga

Krátku zmienku o asociácii blogerov sme už na webe mali, no skús nás v krátkosti previesť celým procesom. Čo ťa k tomu motivovalo, aké boli prvé kroky?

Motivovali ma k tomu samotní blogeri. Nebol to môj nápad. Ešte teraz si pamätám ten okamih, ktorý som zažila na after párty pri druhom ročníku súťaže BLOGER ROKA®. Rozprávala som sa s blogermi a nejeden z nich vyjadril neskrývané nadšenie, že existuje takáto súťaže. Avšak na galavečer BLOGER ROKA® sa dostali len finalisti, nie všetci blogeri, a tento event bol len raz ročne.

Nápad založiť Asociáciu blogerov vznikol v lete 2016. Oslovila som všetkých aktívnych blogerov, ktorí sa zapojili do súťaže BLOGER ROKA®. Bolo to neskutočné množstvo mailov, telefonátov, skypov a stretnutí. Tieto stretnutia mi „vyvalili pootvorené dvere“, pretože každý jeden bloger potvrdil moje domnienky. Cítila som sa ako v matrixe. Blogeri opakovali po sebe ako papagáje. Všetkých spájali tie isté potreby a tie isté problémy.

Stretla si sa naprieč budovaním asociácie aj s neprajníkmi, ktorí ti hádzali polená pod nohy, alebo si mala skôr šťastie na ľudí, ktorí chceli pomôcť?

Mala som a stále mám šťastie na ľudí. Náš tím sa krásne vyskladáva a rozrastá. Keď sa objavili nejaké negatívne podnety, v konečnom dôsledku nás posunuli dopredu a ukázali nové možnosti. Dnes s odstupom času sme za ne vďační a už sa nad tým len pousmeje.

Vnímaš ty sama využitie blogerov ako moderný marketingový trend, ktorý patrí k tým efektívnejším v dosahovaní cieľov, alebo len ako obohatenie existujúcej stratégie?

Všetci vieme, že Content is the King, ale súhlasím s tým, čo už v zahraničí dávno odznelo, že video obsah je kráľovná! V obsahu vidím budúcnosť. Pričom práve blogeri, youtuberi a influenceri sú nevyhnutní na to, aby content ožil. Sú dôležitým médiom a živnou pôdou pre obsah. Preto som založila agentúru Content agency. Jej primárnym cieľom je nielen postaviť na nohy slovenskú blogosféru, ale aj tvoriť kvalitný obsah.

j3archív J. Malaga

Aká je vlastne blogerská základňa na Slovensku?

V porovnaní s Českou Republikou sme na tom po kvantitatívnej stránke veľmi dobre. Môžem to zdokladovať na základe čísiel z posledného ročníka súťaže BLOGER ROKA® a na základe počtu nominovaných do súťaže Blogerka Roku, ktorá sa realizuje u susedov. Avšak u susedov má blogovanie hlbšie korene a tým pádom aj obsah na blogoch a sociálnych médiách českých blogeriek je kvalitnejší. Na druhej strane kvalita slovenských blogov rastie, a to citeľne. Pozorujem to dobiehanie, a to najmä v posledných mesiacoch!

Vedela by si spomenúť nejaké zaujímavé success stories, kedy sa bloger spojil so značkou a vypálilo to naozaj na výbornú?

Uf. Mám v pamäti veľmi veľa zaujímavých kampani. Či už pre zvučné značky, ale aj menej známe, medzinárodné i slovenské. Chceme viaceré case studies prezentovať na konferencii Blogger academy 2017, ktorá sa bude konať 2. júna v Refinery Gallery.

Kedy začína byť podľa teba bloger pre biznis zaujímavý? Musí spĺňať nejaké kritériá alebo je to len o počte followerov?

Je tam viac faktorov, ktoré so sebou súvisia. Bloger musí mať aj odblogované, aj svoje sociálne médiá a tiež tvoriť kvalitný obsah s nápadom. Vtedy ho značky chcú a sú ochotné spolupracovať s ním za podmienok, ktoré si určí. Je to ako s výberom magazínu pre reklamu. Inzerenti si vyberajú médium na základe vzhľadu, podľa toho, na akú cieľovú skupinu je orientovaný, na základe počtu čitateľov, no samozrejme aj podľa ceny.

Predpokladám, že máš o blogovaní prehľad aj v okolitých krajinách, teda aspoň do istej miery. 

V rámci V4 sú priekopníci Poliaci. Možno budete prekvapení, ale oni realizovali prvý ročník súťaže, kde hľadali blogerské talenty (blogroku.pl) už v roku 2005! Pričom u sousedů bol prvý ročník (blogerkaroku.cz) na jeseň 2013 a na Slovensku som robila prvú súťaž BLOGER ROKA® na jar 2015.

j4archív J. Malaga

Ako vidíš budúcnosť asociácie blogerov? Čo je v pláne?

Plánov je až-až. A týkajú sa nielen online, ale aj offline projektov. Nechcem však prezrádzať. V kútiku duše som trochu paranoidná. Už som tu toho vykecala viac než dosť :) Indícia: chystáme malé-veľké veci aj s Kristínou Farkašovou, ktorá je ambasádorkou projektu Asociácia blogerov :)

Keby si mala dať začínajúcim blogerom jednu radu, čo by to bolo?

Nech pred tým, ako si založia blog a dajú mu názov a podobu, realizujú najprv dlhý (naozaj časovo a obsahovo dlhý) a kvalitný rešerš, ktorý bude pozostávať z googlovania, pýtania sa kamarátov a brainstormingov pri kávičke, alebo aj pohári vína :) Vtedy prichádzajú neskutočne dobré nápady. No a potom keď už budú aktívne blogovať 2 – 4 mesiace, nech sa prihlásia do našej asociácie :-D

Pridať komentár