Jana Malaga: Značky sa už bezhlavo nehrnú do spoluprác s influencermi ako niekedy

Jana Malaga: Značky sa už bezhlavo nehrnú do spoluprác s influencermi ako niekedy

Autentický obsah bol vždy jednou z kľúčových podmienok pre dosiahnutie úspechu, avšak teraz je v centre pozornosti viac ako kedykoľvek predtým. Práve z tohto dôvodu si svojich fanúšikov veľmi rýchlo našili influenceri a značky do svojich stratégií implementovali celebrity a blogerov.

Prečo je stále viac a viac žiadaný zo strany značiek influencer marketing a natívny obsah, ktorý možno u nás na Slovensku považovať za relatívne nový marketingovo-komunikačný nástroj? Ako to s influencer marketingom momentálne vyzerá?

Opýtali sme sa organizátorky súťaže BLOGER ROKA, Jany Malaga, ktorá vedie agentúru Content agency a založila projekt Asociácia blogerov a Milana Stupku, ktorý ako korporátny manažér pre komunikáciu automobilov MINI, je partnerom tejto ankety už po tretíkrát, tento raz ako Hlavný partner súťaže BLOGER ROKA 2018.

Zdroj: Kristína Botlová

Kedy bolo možné spozorovať najväčší nárast záujmu o influencer marketing?

Jana: Je jeden kľúčový deň, kedy sa to podľa mňa na Slovensku prevalilo. Bolo to 15. mája 2015. Vtedy boli oznámení prví víťazi ankety BLOGER ROKA. Do vtedy sa o influencer marketing a spoluprácu s blogermi zaujímalo len pár väčších uvedomených medzinárodných značiek. Ostatní si slovo blog spájali najmä s mainstreamovým online portálom SME.sk. Od vtedy pozorujem zvýšený záujem o nadviazanie rôznych druhov spoluprác s malými i väčšími influencermi.

Kedy začala značka MINI spolupracovať s influencermi na Slovensku?

Milan: Mali sme ako globálna spoločnosť určité vízie o tomto druhu komunikácie, ktoré prichádzali z nemeckej centrály, kde je táto oblasť v istom prirodzenom predstihu. Súbežne ale musíte konať lokálne a na našom trhu v roku 2014-15 bola daná oblasť v tieni tých klasických nástrojov a súbežne aj ponuka blogerov a záujem čitateľov -fanúšikov bola skôr pred kritickou hranicou efektívnosti z nášho pohľadu. Ale práve náhoda zapracovala, a to si pamätám presne, keď som zhodou okolností cestou v novom MINI zastal na červenú na križovatke v Bratislave pred bilbordom so súťažou Bloger Roka.

No a „do roka a do dňa“ sme sa stali partnerom s MINI, čo trvá do dnes. Čo tu bolo a je dôležité, že tu prišiel niekto kto blogerov a vlogerov a influenserov zaškatuľkoval do nejakého systému a kategórii, nám zadávateľom sprehľadnil trh a pomohol v istej rovine a priestore zorientovanie v základných parametroch s istým levelom objektívnosť i subjektívnosti. Na začiatku sme mali „problém“ s limitovanou ponukou, dnes zase máme „problém“ s pretlakom ponuky zo strany zástupcov nových médií. To ale umožňuje cielenejší výber kvalitnejších, kultivovanejších a čo je dôležité, aj etických zástupcov na spolupráce.

Prečo je influencer marketing teraz taký populárny?

Jana: Faktorov je niekoľko –  využívanie blokovania bannerovej reklamy, smäd čitateľov po autentickom obsahu a aj to, že tento druh marketingu prináša pri malej finančnej investícii vysoký engagement.

Akú časť celkového media mixu značky MINI tvorí influencer marketing na Slovensku?

Milan: U nás je daná oblasť zastrešená vo väčšej miere pod PR aktivitami. A pri značke MINI má významný priestor oblasť influencerov , keďže značka sleduje hlavne neštandardné komunikačné riešenia, čo jej je príznačné a čo jej tento kanál umožňuje. Ergo, podiel v mixe je veľmi vysoký.

Ako vidíte prítomnosť, ale aj budúcnosť influencer marketingu na Slovensku?

Jana: Táto oblasť sa dynamicky mení. Pribúda mnoho nových influencerov, do popredia sa za posledný rok dostávajú významnejšie práve mikroinfluenceri. Značky sa už bezhlavo nehrnú do spoluprác s influencermi a neberú to len ako experiment a skúšku. Nastaveniu spolupráce predchádza vytvorenie briefu, aby spolupráce zapadli do celkovej stratégie značky. Idea koncept je prirodzený. Na druhej strane, blogeri si uvedomujú, že sú na vlne. Spolupráce už nie sú len barterové, ale aj honorované. Veľa blogerov na sebe pracuje, dokupujú si techniku a stávajú sa z nich profesionálne médiá.

Zdroj: Kristína Botlová

Ktorých influencerov osobne sledujete a prečo?

Milan: Momentálne u mňa vládne Instagram a cestovateľské informácie, keďže aj súkromne s polovičkou veľmi často a radi cestujeme. Mám snahu vyvarovať sa na maximum informačnému balastu a nepodstatným informáciám a nájdenie kvalitného contentu, ktorý nám pomáha cestovať, ale aj odborne, intelektuálne a esteticky pohladí.

A aby som lepšie chápal aj druhú stranu barikády (influencerov), tak som si založil malý cestovateľský instagramový účet a tiež spisujem naše road tripy do článkov pre magazín – umožňuje mi to lepšiu empatiu s procesmi druhej strany, poznať čiastočne ich problémy, možnosti, mind set…

Sledujte nový rebríček top slovenských blogerov, youtuberov a instagramerov na www.blogerroka.sk, práve prebieha finále a mená víťazov budú ohlasované od 18. do 29. júna 2018.