HERO_juraj
zdroj: archív J. Šútovec

Juraj Šútovec: Receptom na úspech je zamestnávať najlepších ľudí a dokázať fungovať ako tím

Dnes ti prinášame skvelý a inšpiratívny rozhovor s kreatívnym riaditeľom POPCORN advertising, príjemným človekom a bežcom Jurajom Šútovcom. 

01archív J. Šútovec

Juraj, skúsme trochu nostalgicky zaspomínať, kedy ťa to vtiahlo do kreatívneho sveta? Kedy si si uvedomil, že toto je cesta, ktorou chceš ísť?

Kreovanie mi bolo blízke vždy. V škole mi išla lepšie výtvarná, hudobná a literatúra ako matematika či dejepis. Po skončení výšky som pracoval ako grafický designér a postupne som začal viac registrovať aj reklamné agentúry. Veľmi sa mi vtedy páčili hlavne práce MUW Saatchi&Saatchi. Napísal som teda nejaké spoty a poslal som ich. Na druhý deň ma pozvali na stretnutie a o mesiac som už v MUW makal ako arťák.

 

V súčasnosti pôsobíš ako kreatívny riaditeľ POPCORN advertising. Ako sa ti páči takáto líderská pozícia?

Každý by chcel mať kľúče od miešačky, potom je už na tom človeku, aby dal správny pomer cementu a piesku, lebo keď to nestuhne, je jasné kto je na vine… Mňa to naučilo chápať veci v širších súvislostiach. Vyhovuje mi, keď mám trochu odstup. Keď pracuješ na zadaní ako grafik, si už do toho zakukaný, keď si ale ten, čo pozerá inému cez plece, vidíš zrazu veci, ktoré si on možno neuvedomil. Viem tak objektívnejšie zhodnotiť výsledok.

Celé je to ale tímová práca, takže sa musím spoliehať aj na ľudí, s ktorými pracujem. Keď sa niečo podarí, je to samozrejme úspech nás všetkých.

02archív J. Šútovec
03archív J. Šútovec

Aký je momentálne tvoj pomer manažérskej vs kreatívnej agendy? V tejto pozícii musíš určite pociťovať aj istú dávku zodpovednosti voči klientom aj ľuďom v agentúre. Ako sa ti darí skĺbiť tieto veci?

Postupne sa zmierujem s tým, že som viac manager ako kreatívec. Musel som si viac osvojiť princípy delegovania práce, lebo na začiatku som mal pocit, že musím všetko robiť sám, ale to samozrejme nie je možné.

Zodpovednosť je veľká. Agentúra musí neustále zvyšovať štandard, aby boli klienti spokojní. Tiež, aby ľudia pracovali v príjemnom prostredí. Tak, aby nás to tu všetkých spolu bavilo. Keďže sme stále veľmi mladá agentúra, nemáme tu zatiaľ stolný futbal, ani masážny stôl. Na všetkom sa ale pracuje a snažíme sa to tu spríjemniť, ako sa len dá.

Máme veľmi pekný moderný office so super terasou, ako stvorenou na grilovačky a párty. Sme pet friendly, takže máme tu aj dvoch psov.

Vieš si spomenúť na svoje najnáročnejšie zadanie vôbec? Niečo, na čom si sa riadne natrápil ale súčasne aj veľa poučil? A nemusí to byť len v pozícii kreatívneho riaditeľa, ale celkovo.

Jedno z mojich najnáročnejších zadaní bola asi kampaň na 2% pre Transparency International Slovensko. Výstupom kampane bola séria reálnych bonboniér, ktoré predstavovali úplatky.

Každá bola vytvorená pre konkrétnu korupčnú kauzu a konkrétneho politika, alebo podnikateľa, ktorý bol podozrivý z korupcie, alebo brania úplatku. Týmto ľuďom sme hotové bonboniéry odovzdávali na rôznych meetingoch, aby boli prítomné média a tak bolo postarané o šírenie správy medzi ľudí, prostredníctvom novín či televízie.

04archív J. Šútovec

Bonboniéry sme vyrábali v agentúre, v podstate na kolene. Náročné to bolo hlavne po technickej stránke, keďže takmer každý detail sme si robili sami. Nie len ideu a dizajn, ale aj prípravu foriem na odlievanie čokolády. A v neposlednom rade aj finalizovanie balenia čokolád. Tiež sme si ich sami plnili a balili.

Po kreatívnej stránke mala kampaň veľký úspech v domácich aj zahraničných súťažiach, ale hlavne snáď prispela svojou troškou v boji proti korupcií.

Čo považuješ za svoju najsilnejšiu vlastnosť, ktorá ťa ženie vpred?

Viem sa nadchnúť pre vec a mam slušnú výdrž. Asi aj preto behávam maratóny…

05archív J. Šútovec

Kedy si ty sám povieš, že „toto bol kus dobre odvedenej roboty, som na seba hrdý“? Máš nejaké vlastné kritériá kvality?

Keď funguje idea aj exekúcia. Veľmi poteší pozitívna spätná väzba. Keď stretnete známych a sami vám povedia, že videli niektorú z vašich kampaní, a že sa im páči.

Juraj, vo svojom portfóliu máš aj práce pre agentúry ako Wiktor Leo Burnett, Made by Vaculik, Zaraguza, MUW Saatchi & Saatchi. Prešiel si si takmer celou slovenskou reklamnou špičkou. Vedel by si teda spomenúť, čo majú takéto agentúry spoločné, čo im pomáha uspieť na trhu?

Receptom na úspech je zamestnávať najlepších ľudí a dokázať fungovať ako tím. Dôležitý je kreatívny líder, ktorý udáva smer a DNA agentúry. Podľa môjho názoru správnemu kreatívcovi chutí úspech a chce sa stále zlepšovať. Je tu tiež dôležitá konfrontácia.

Treba prihlasovať veci do súťaží a predbiehať sa v získavaní ocenení. Možno niektorí klienti majú pocit, že to nepotrebujú, ale takto sú prezentovaní aj oni a celkovo to zvyšuje úroveň práce agentúr.

Ako vidíš slovenskú reklamu vo vzťahu k tej zahraničnej, svetovej? Robí sa tu rovnako kvalitná práca, ibaže v menšom alebo stále máme ešte čo doháňať?

Myslím si, že Slovensko je na tom celkom dobre a kvalita stále stúpa. Konečne máme na Slovensku prvých Levov a verím, že ich bude stále viac. Je potrebné prihlasovať práce na zahraničné súťaže a sledovať ako sa im darí.

Ale nie je to len o sledovaní trendov v zahraničí, lebo takto budeme, pri najlepšom, vždy krok pozadu. Ak chceme byť rovnako dobrí, sami musíme byť trendsetteri, inovátori… A určite je to aj o odvahe klientov, ktorí musia dôverovať agentúram, že to či ono bude fungovať. Preto je najväčšia výzva robiť veci, ktoré sú kreatívne a zároveň predávajú.

Na Slovensku máme teda taktiež nejaké to konkurenčné prostredie, ako teda zabezpečiť, aby bolo služby nejakej agentúry stály záujem? Inak povedané, ako sa udržať v hre z dlhodobého hľadiska?

Konkurencia na Slovensku je na taký malý trh veľmi silná. Na to aby bola agentúra stále v kurze je potrebných viacero vecí. Najväčšou pridanou hodnotou je kreativita, ktorá má hlavne predávať produkt.

Tiež nesmie agentúra stagnovať a musí sa neustále posúvať dopredu a skúšať nové prístupy uvažovania, nové technológie… Na to, aby bola agentúra viditeľná, sa musí odlíšiť od konkurencie.

Najdôležitejšie je, aby vás to dlhodobo bavilo.

Predpokladám, že si už mal možnosť pracovať ako so slovenskými tak aj zahraničnými klientmi. Postrehol si nejaké rozdiely v takýchto spoluprácach, v prístupe klientov?

V Popcorne už takmer rok spolupracujeme s globálnou značkou Sygic. Rozdiel je možno v multikulturalite ich klientely, takže treba dávať pozor, aby tomu čo vytvoríme porozumel každý.

Pracoval som aj na kampani pre Kofolu, pri ktorej sme spolupracovali s českým marketingovým oddelením. Kampaň musela fungovať aj na Slovensku, preto tam žiadne zásadné rozdiely neboli.

Máš nejakú obľúbenú slovenskú či svetovú kampaň (alebo aspoň reklamu), na ktorú nedáš dopustiť? Niečo, čo považuješ za absolútne úchvatné? Možno niečo, čo sa ti páči už od detstva?

V dobrej reklame musí byť emócia, príbeh, vtip, alebo nečakaný twist. Napríklad:



Keď dlhé roky funguješ v kreatívnej brandži, musíš v sebe udržiavať istú dávku nadšenia a inšpirácie. Ako sa ti darí udržiavať ten správny kokteil mysle tak, aby si napríklad nevyhorel? A vlastne, už sa ti to niekedy stalo?

Moja práca bola vždy rozmanitá a tak som sa nikdy nenudil. Ak by ma to prestalo baviť, začal by som sa venovať niečomu inému, to sa ale nikdy nestalo.

Sú kreatívci, ktorí po rokoch v branži pôsobia unavene a vyhorene. Áno, určite je to aj tým, že práca v reklame je veľmi hektická, ale ja si myslím, že sa tomu dá predísť tak, že stále skúšate nové veci a snažíte sa vystúpiť z komfortnej zóny.

V agentúre sa snažím obklopovať ľuďmi, ktorí majú drive a chcú sa zlepšovať, čo aj mňa udržuje v kreatívnej kondícii. Dôležite je mať tiež iné záujmy a vytvoriť si priestor na regeneráciu. Ja napríklad behávam.

07archív J. Šútovec

Dá sa u teba popísať štandardný deň? Alebo je to zakaždým niečo úplne iné?

Snažím sa byť efektívny, takže najdôležitejšie veci riešim doobeda, lebo vtedy idem ako motorová píla :)

Meetingy si dávam ideálne hneď ráno, alebo potom večer, aby mi to nerozbíjalo deň. Ráno si s kreatívcami rýchlo prejdeme najdôležitejšie veci, ktoré treba v ten deň spraviť. Najskôr robím na veciach, ktoré treba delegovať a až potom idem na svoje tasky.

Môj deň je niekedy pestrejší, niekedy nudnejší. Obvykle riešim veci priamo v agentúre. Sú to hlavne managerské záležitosti, ale aj brainstormingy a práca na grafických zadaniach. Potom sú to rôzne fotenia, nahrávania, prezentácie…

Nejaká rada pre mladých kreatívcov?

Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. Nie je hanba niečo nevedieť, ale je hanba, keď sa tváriš, že si zjedol všetku múdrosť sveta a na konci dňa „skutek utek“. Takže pokora nezaškodí.

 

Ďakujeme za rozhovor. Za redakciu Sketcher.sk prajeme Jurajovi všetko dobré!