Kamil Aujeský: Hneď od začiatku som vedel, že pri PPC nemožem ostať

Kamil Aujeský: Hneď od začiatku som vedel, že pri PPC nemožem ostať

Kamil Aujeský je už niekoľko rokov na scéne online marketingu, v ktorom už nejaké tie úspechy dosiahol, určite ho môžeme zaradiť k moderným marketingovým kreatívcom a od nedávna už aj k Blogerovi roka za rok 2015. 

 

13282742_10209714838695523_172075513_o

 

Kamil, ako vnímaš svoju výhru v súťaži Bloger roka?

Nooo pozitívne predsa :) Som rád za tú výhru kedže ma donútila nakopnúť sa zase v písaní a popremýšľať nad celým konceptom a smerovaním blogu.

 

Keď si spúšťal svoj blog, mal si takéto ambície alebo by ti to ani nenapadlo?

Tooo som vobec neriešil niečo také ako Bloger Roka.. Ja som sa o súťaži dozvedel keď už prebiehala a svoj blog som tam zaregistroval v podstate len tak a potom som to postol raz či dva krát na FB a zvyšok už bol na porote. Som rád ako to dopadlo ale nejako som to nehajpoval moc.

 

13295107_10209714825655197_36308949_n

 

Teraz sa teda vráťme k online marketingu. Ako si sa do tohto prostredia vôbec dostal? Kedy ťa to začalo zaujímať?

Tu je dôležitá úvodná info – ja som vyučený kuchár. To je podstatné pre príbeh, ktorý príde, chápeš. No keď som bol na strednej, keď študuješ kucharinu tak to funguje tak, že máš týždeň školu a týždeň prax a asi v druhom ročníku som začal brigádovať v jednej online firme, ktorá neskôr založila portál ZlavaDna. V tej dobe keď som tam ja bol tak mali zatial iba Obedovat.sk a ešte asi 4 ďalšie projekty.  No a potom sme to v tej firme vymysleli tak, že veď vybavím si prax v jednej rešitke, kde sme poznali majiteľov a že vlastne budem každý druhý týždeň chodiť k nim do firmy.

To bola pecka tak na dva mesiace pokiaľ neprišla kontrola do reštiky a tam kuchár zahlásil „Kto? Aujesky? Ten tu nikdy nebol“ Tak ma chceli trošku vyhodiť zo školy, ale potom sa to nejako vybavilo. Po škole som rovno nastúpil do tej firmy na fulltime. Tam som sa vlastne prvý krát stretol s online reálne vo firme – čiže počas strednej. Predtým som si kódil nejaké stránky, robil vo photoshope, ale to všetko len tak pre seba.

 

Čo bol tvoj top prelomový moment, kedy sa ti podarilo v tejto oblasti skutočne preraziť?

Ten ešte príde. Nemám pocit, že by som nejako prerazil. Prerazili ľudia ako Mišo Pastier a im rovní, ja som zatiaľ na začiatku nejakej cesty. Mám pripravených veľa projektov, ktoré keď sa zrealizujú tak budú super – nebude to, ale zase nejaké ultra prerazenie, ale bude to super.

 

13295270_10209714825775200_1015696384_n

 

Predpokladám, že si začínal PPCčkami, teraz si už však inde? Kde?

Poznáš skratku VTR? Vtípek :)

Hej začínal som s PPC, ale vždy som sa snažil vnímať súvislosti v nejakom širšom celku. Teraz momentálne mám nastarosť digitálnu stratégiu a stratégiu Performance kampaní v jednej mediálke. Okrem toho riešim jeden analytický nástroj, ktorý je orientovaný na Digitálne a Mediálne agentúry na celom svete, píšem svoj blog, vzdelávam o online marketingu na rôznych prezentáciách, workshopoch prípadne na školách. Snažím sa v online riešiť všetko resp. mať prehľad o všetkom, zároveň o sebe viem, že nie som ten detailista, ktorý sa rýpe pravidelne v Google AdWords do detailov – preto som hneď od začiatku vedel, že pri PPC nemôžem zostať.

 

Často krát si ako speaker na eventoch a tak si vnímaný ako ten, koho si ľudia chodia vypočuť.  Berieš to ako nejaký morálny záväzok, že musíš sa musíš stále posúvať vpred, inak by si nemal čo povedať?

Jasné. Z tohto som mával úplný stres. Ja som človek úprimný preto sa snažím dávať feedback aj negatívny. Viem, že veľa ľudí nedokáže na rovinu povedať, že čo sa im nepáčilo. Tým pádom viem, že na prezentácii je niekto nespokojný ale nepovie to. S týmto som mal problém, ale už to neriešim lebo viem, že nikdy neuspokojím každého. Každopádne áno, človek by sa mal vo všeobecnosti pravidelne vzdelávať a naberať nové informácie inak zostane v nejakom bode a skončil. V online marketingu je to ešte dynamickejšie. Tu keď chceš mať prehľad tak potrebuješ doslova každý deň vstrebávať nové informácie čo je niekedy masaker.

 

13271570_10209714839975555_1051652618_o

 

Ako sú na tom slovenskí klienti s vnímaním online marketingu? Spomínam si na tvoj speech o case study, kedy si predával plyn po internete. Tam si spomenul, že ste dostali oveľa väčší budget ako bolo treba a tak ste si ho sami znížili.  Ako sú teda v tomto smere informovaní?

Veľa klientov má ľudí na online marketingovej pozícii dosadených z klasickej marketingovej pozície. Čiže ľudia vedia, čo je marketing, na čo to je, ale v podstate o online nevedia nič.

Potom sú klienti, ktorí majú onlinistov, ktorí sa trošku vyznajú, ale keď niečo nevedia je to veľký problém lebo nemôžu pred svojimi nadriadenými prezradiť, že niečo nevedia a nám to potom komplikuje život. Pritom priznať, že niečo neviem je podľa mňa úplne bežné. Ja toľko vecí neviem čo sa týka online, že dovidenia, ale keď to potrebujem tak si to zistím, opýtam sa, dohľadám si info a nejdem sám proti sebe a ľudom, ktorí mi chcú pomôcť.

A potom sú tu klienti, ktorí sa vyznajú. Čo je super. Konkrétne ten plyn – tam bol klient, ktorý vedel, samozrejme, že my sme tí experti takže my sme vedeli viac, ale klient si nechal poradiť a preto to celé dobre dopadlo.

Keď to mám povedať nejako v celku tak na Slovensku je online a digitál v podstate veľmi v plienkach ešte oproti iným trhom. Čiže je to asi aj prirodzené, že klienti nie sú experti na online kedže ho doteraz neriešili.

 

13281852_10209714825735199_668632502_n

 

Keby si mal dať nejakú radu či dve fresh online marketérom, ako preraziť v tomto odvetví? Čo by to bolo?

Pravidelne sa vzdelávajte. Nájdite si ľudí, ktorí robia dobre marketing a sledujte ich. Overte si však, že tí ľudia to naozaj robia dobre a netláchajú iba omáčky. Takých je veľa.

Nebojte sa zlyhania v online. To, že nevyjde nejaká kampaň alebo odporúčanie pre klienta, nie je tým, že by bol niekto hlúpi. Myslím, že vždy sa snažíme všetci o čo najlepšie výsledky pre klienta. V online je, ale najlepšie vidieť keď niečo nevychádza. Snažte sa učiť z týchto chýb a neopakovať ich a všetko bude super.

 

Máš v pláne nejaké zaujímavé projekty? Niečo nekomerčné napríklad?

Riešim ten online analytický tool čo už som spomínal vyššie, okrem toho jeden video projekt, ktorý je už už skoro vonku, teraz sa snažím dať dokopy jeden web, ktorý by mal pomôcť online marketérom z celého sveta. V tomto projekte som našiel nejakých ľudí, ktorí mi v tom chcú zadarmo pomôcť čo je super!

A potom si otvorím notebook a pohrabem sa a tam je asi ďalších 30 vecí, ktoré by som chcel riešiť, ale momentálne nemám čas :)

 

Čo ťa ešte napĺňa okrem online marketingu? Čo ťa baví?

Work hard party harder rozumiš :)

 

13285556_10209714825695198_1489991142_n

 

Chcel by si ešte niečo dodať?

Ďakujem za rozhovor a sorry, že to tolko trvalo :)