Kristína Karabínošová: Copywriting je akési kreatívne prevtelenie subjektívnej „pošahanosti“ do slov a nápadov

Kristína Karabínošová: Copywriting je akési kreatívne prevtelenie subjektívnej „pošahanosti“ do slov a nápadov

Dnes vám prinášame ďalší zo série našich rozhovor so slovenskými kreatívcami. Na začiatok nového týždňa sme pre vás vypsovedali šikovnú copywriterku a ideamakerku z jednej TOP slovenských reklamných agentúr TRIAD Advertising, Kristínu Karabínošovú.

Ahoj Kristína! Vyštudovala si prekladateľstvo v kombinácii angličtina a slovenčina a potom si prešla na štúdium slovenského jazyka a literatúry na Filozofickej fakulte Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Prezraď nám teda, ako si sa dostala ku copywritingu? Bola to náhoda alebo si vždy túžila robiť niečo také?

Ahoj :) Ja som len odjakživa chcela písať. Počas gymnaziálnych čias sa síce mojej mamine moje slohy až tak veľmi nepáčili, ale zato ich doma manželovi čítala moja profesorka slovenčiny. Ono, i neskôr, každý z odborov, ktoré som študovala, mali niečo s prácou s textom. A s vrúcnym vzťahom k jazyku a literatúre som hľadala možnosti, robila som jazykové korektúry a cez ne to prirodzene prešlo k reklamno-marketingovému písaniu.

Zdroj: pexels.com

Aká bola tvoja prvá skúsenosť s copywritingom. Začínala si v Pizza SEO alebo si už predtým pracovala v inej marketingovej agentúre? Čím všetkým si si doteraz v tvojej kariére prešla?

Pizza SEO boli moje dvere do agentúrneho sveta (ďakujem, Andrej, za toľké pripomienky k článkom .)) Postupne som priberala projekty z Truben studio, s ktorým spolupracujem aj doteraz. V rámci freelance obdobia som adaptovala zahraničné kampane na slovenský a český trh pre značky ako C&A, Heineken, Google či Lufthansa. Potom som sa presunula do MADE BY VACULIK a odtiaľ do súčasného TRIADu. Ale napríklad moje pracovné začiatky siahajú až do korporátnej sféry, kedy som pracovala v Hewlett-Packard ,)

Ako by si opísala život copywritera v marketingovej agentúre a ako vyzerá tvoj deň vo všeobecnosti?

Chce to kávu, knihu do autobusu, ranné zmanažovanie práce, notes, dobrú hudbu do uší, doberačky od kolegov, obednú prechádzku so psom v devínskom lese a dobré koláče, ktoré sa nejak zázračne v práci vždy vyskytnú.

Počuli sme, že máš niečo spoločné s kampaňou, v ktorej slovenskí umelci pomaľovali sériu fliaš Absolut vodky a pár dielov sme uverejnili aj u nás? Povieš nám o tom niečo viac, ako to celé vzniklo?

Absolut Slovak ART vznikol celkom spontánne. Výhodou našej (super) klientky je to, že je otvorená všetkým nápadom. Ja sa zase snažím pravidelne obšmietať okolo umeleckej sféry a uvedomila som si, ako sa toto artové podhubie vyskytuje len v určitých kruhoch. Preto mi napadlo spojiť ozaj videnia hodné diela mladých umelcov s Absolut Vodkou. Aby sa umenie rozšírilo čo najviac a dokonca ho niekto mohol mať aj doma na poličke.

Zdroj: Triad

 

Ak by si mala jednou vetou opísať čo je copywriting? Ako ho vnímaš ty a čo pre teba znamená?

Copywriting je akési kreatívne prevtelenie subjektívnej pošahanosti do slov a nápadov. Určite to nie je ľahká práca, vyžaduje si veľa trpezlivosti, empatie, znalosti reálií a jazyka, vôle prispôsobovať sa dobe.

Momentálne teda pracuješ v agentúre TRIAD ADVERTISING. Ako si sa k nej dostala a ako sa ti tam pracuje? Prezradíš nám nejaké zákulisné „pikošky“ z vášho pracovného života?

 Do TRIADu som napísala cielene, neoslovovala som žiadne iné reklamné agentúry. Páčilo sa mi to známe „sektárstvo“, že tu ľudia ťahajú za jeden povraz, že sú vo vedení najzlatší ľudia, ktorým na ich „podriadených“ záleží. Mala som jedinú zálohu pracovať ako copywriter v rádiu Devín. V Devíne som teda ostala tak či tak, a je to najlepšia pracovná príležitosť, ktorá mi prišla do cesty. Či už ide o ľudí, náplň práce, značky, klientov, prostredie.

Zdroj: Triad

Si skôr ranné vtáča alebo nočný vták? Kedy máš tvorivé chvíľky a kedy prichádzajú tie najlepšie nápady? Asi musíš miestami pracovať pod riadnym tlakom…

Priala by som si raz byť tým človekom, ktorý si privstane o dve hodiny skôr, dá si ranný beh, potom sa pokojne naraňajkuje a užije si predpracovný mestský ruch.. nuž.. .)

Na čo z tvojej doterajšej práce si najviac hrdá a naopak, čo považuješ za TOP fail, z ktorého si sa poučila?

Moje faily nech radšej neuzrú svetlo sveta, slúžia mi na čisto interné ponaučenie. Ale veci, z ktorých sa teším, sú moje namingy pre obchodík ZINZIN alebo eshop s talianskymi potravinami Pappa Mia. A, samozrejme, spomínaná Absolutka, či už seriál Slovak ART alebo jej Instagramy.

Zdroj: Archív Kristína Karabínošová

Kto zo slovenských marketérov alebo copywriterov je pre teba najväčším vzorom, kto ťa inšpiruje a koho práca sa ti páči najviac?

Nedefinujem si konkrétne vzory. Je to skôr o inšpirácii, ako veci robiť lepšie, prípadne, ako ich nerobiť.

Si workoholik alebo si rada z času na čas urobíš pauzu a úplne vypneš? Čo je pre teba najväčší relax?

Užívam si malé životné radosti. Sú nimi napríklad hudba, koncerty, knihy, ľudia a vlnky na vode.

Čo by bol pre teba splnený sen alebo najväčšia výzva v tvojom živote?

Výzva a splnený sen sú dve rôzne veci, ale ani jednu z nich nemám. Asi by som len mala rada i naďalej možnosti, ako si to jašivé decko v sebe nezabiť.

Zdroj: Triad

Vieme o tebe, že sa zaujímaš o poéziu a máš veľmi peknú zbierku básni, ktorú si môžeme prečítať na blogoch. Nerozmýšľala si, že ich vydáš aj v knižnej podobe?

Jejda :)))) Teraz sa siahlo do riadnej histórie. Poézia je krásna. Ale dostala som sa do pozície, kedy si radšej prečítam pár veršov niekoho iného. Dobrá poézia sa vie rozliať po tele ako príjemné teplo, zastaví čas a celé je to pekné. Takže si miesto písania užívam už viac jej čítanie.

Aké sú tvoje plány do budúcna čo sa týka práce? Chceš pokračovať v copywritingu alebo ťa láka aj niečo iné? 

Veľmi ma baví naming. Je až fascinujúco zaujímavé a zábavné, ako sa dajú vtesnať do minimálneho počtu znakov veľké významy, hrať sa s etymológiou, zisťovať čo-to z rôznych oblastí, histórie. Ale stále je to odnož copywritingu. Určite by som chcela pomôcť i organizáciám v treťom sektore. Tak vo všeobecnosti mi je ale celkom dobre.

 

Ďakujeme za rozhovor a želáme množstvo skvelých nápadov a „slovných hračiek“! :)

Pridať komentár