Kumšt: Utešený obchodík, ktorý do Trnavy priniesol chýbajúci slovenský dizajn

Kumšt: Utešený obchodík, ktorý do Trnavy priniesol chýbajúci slovenský dizajn

V centre Trnavy otvorili pred mesiacom Nádvorie, priestor súčasnej kultúry, ktorého súčasťou je aj koncept store Kumšt. Ten sústreďuje tvorbu viacerých slovenských dizajnérov na jedno miesto. Zaujímavosťou je, že zoznam predávaných značiek sa bude každé dva mesiace obmieňať. Na naše otázky nám odpovedala Viktória Komarňanská, spoluiniciátorka projektu a tvorkyňa značky Marna, ktorú nájdete v Kumšte spolu s mnohými ďaľšími.

Kto bol iniciátorom projektu Nádvorie?

Nádvorie je mnohoročný projekt rodiny Trnkovcov, ktorý sa tento rok podarilo dokončiť. V centre Trnavy vytvorili tzv. iný vesmír a sme veľmi vďační, že sme sa stali jeho súčasťou. Nádvorie je vyhradené pre zaujímavé projekty, dizajn, kultúru a skvelú gastronómiu.

Kto je iniciátorom Kumštu?

Iniciovali sme ho hlavne štyria kamoši: Matúš, Viktória, Mirka a Julka. Niektorí z nás stoja aj za projektom Trnavský rínek. Ide o otvorený mestský trh určený pre lokálne značky a poctivých malovýrobcov. Rínek sa koná tri krát do roka a my sme túžili po tom, aby bol v Trnave tento druh tovaru dostupný stále. Preto sme vymysleli kamenný obchod Kumšt., ktorý by dával slovenským výrobcom priestor na prezentáciu a predaj ich výrobkov a zároveň by ponúkal ľuďom možnosť pozrieť si daný produkt naživo, ohmatať si ho a jednoducho zažiť z neho reálny pocit. Celkový koncept je práve o tom mať pokryté mesto Trnava a jeho okolie.

Ako dlho sa pripravovalo jeho konečné otvorenie?

Celý projekt sme vymysleli veľmi rýchlo a chvíľu sme sa báli, či to dáme. Aj vďaka veľa kamarátom z Kubíku a ich pomoci sme to však zvládli. Ešte stále dolaďujeme veci ako napríklad nový interiér, testujeme otváracie hodiny, sledujeme, čo sa ľuďom z Trnavy a okolia páči najviac a podobne.

V čom vidíte prínos tohto obchodu pre samotnú Trnavu?

Je pre nás veľmi dôležité podporovať lokálnu tvorbu. Za mnohými značkami totiž stoja ľudia, ktorých reálne poznáme a teda vieme, čo to obnáša, vymyslieť a vyrobiť vec od základu až po posledný detail. Boli by sme radi, keby si viac a viac ľudí začalo uvedomovať, že toto je tá dôležitá a správna cesta ako podporiť lokálnych tvorcov, ktorí to robia, pretože ich to baví a nie preto, že nemajú na výber. Vždy je to veľmi poznať aj na samotnom produkte. Človek potom vie, že si kupuje niečo, čo má vlastný príbeh, je to naozaj kvalitné, originálne a zároveň udržateľné i z ekologického hľadiska. Je iné, ak viete, kde ten produkt vznikol, za akých podmienok, kto ho vyrobil a odkiaľ pochádza materiál.

Aká je hlavná myšlienka projektu?

Našou hlavnou myšlienkou je priniesť ľuďom z Trnavy a okolia krásne produkty z celého Slovenska. Už dávnejšie sme si totiž uvedomili, že sme v Trnave nemali kde kupovať pekné drobnosti a darčeky pre ľudí, ktorých máme radi. Súčasne ľudia, ktorí stoja za Kumštom, pracujú ako dobrovoľníci v neziskovej organizácii Bronco. Aj týmto spôsobom chceme nájsť možnosť a prípadný finančný zdroj na podporu našich projektov.

A ako prebehlo slávnostné otvorenie?

Celé slávnostné otvorenie Nádvoria bolo veľmi príjemné. Boli tu koncerty, workshopy, divadlá, prednášky, takže tu bolo celý deň naozaj plno. Myslím, že všetci návštevníci boli nadmieru spokojní.

Značky plánujete meniť každé dva mesiace. Prečo je to takto vymyslené? Nebojíte sa, že prídu návštevníci a nenájdu značku, ktorú čakali, pretože nesledujú, čo máte momentálne v ponuke?

Ešte keď sme boli s vymýšľaním Kumštu len na úplnom začiatku, dohodli sme sa na koncepte obmieňania značiek. Je to aj preto, lebo my sami by sme sa neuspokojili s tým, mať v obchode stále tie isté veci. Práve naopak, máme radi zmeny, stále premýšľame nad tým, čo vylepšiť a preto bola pre nás táto cesta najlepšia. určite sa môže stať, že príde niekto, kto nenájde to, po čo si prišiel, ale na 100% nájde niečo iné. A takisto sa môže stať to, že príde niekto a nenájde nič, čo by ho zaujímalo, ale príde o dva mesiace a možno sa mu zrazu zapáči 5 vecí. Myslím, že to bude taký správny kolobeh pre všetkých. A samozrejme by sme boli radi, ak by sa k nám niektoré značky zase po čase vrátili, možno v kombinácii s inými.

Momentálne u nás nájdete značky: Cila, Marna, LEMUR, Šupolka, PART, Sairam a takisto máme pár drobností od značiek ako Define Plant Studio, Egreš, KaiKai, Pidi, Bublina a Čierne diery.

Sú podľa vás ľudia na Slovensku ochotní zaplatiť za kvalitné produkty vyššiu sumu a začínajú si viac uvedomovať dôležitosť udržateľnosti?

Myslíme, že situácia sa v poslednom období veľmi zlepšuje. Je super, že máme na Slovensku naozaj veľa skvelých značiek, ktoré robia svoje produkty krásne a zároveň kvalitne. Či už je to móda, doplnky, šperky alebo kozmetika, ľudia vedia dobrú prácu oceniť. A pravdepodobne sa to bude ešte zlepšovať, len treba ľudí viac a viac informovať a učiť o tom, čo sa vo svete deje.

My sa z tohto projektu veľmi tešíme a ak ťa zaujíma, čo sa deje na Nádvorí, poď sem!