zdroj: Archív Lukáš Horák

Lukáš Horák: Na Slovensku má každý potrebu sa ku všetkému vyjadrovať

Dnes ti prinášame inšpiratívny rozhovor s Lukášom Horákom, ktorý vybudoval na Slovensku firmu, ktorá nás úspešne reprezentuje aj v zahraničí. Volá sa Platform a určite ju všetci dobre poznáte.

IMG_6538Lukáš Horák (CEO) v blízkosti Golden Gate Bridge v San Franciscu. Zdroj: Archív Lukáš Horák

Ahoj Lukáš, skús nám v krátkosti priblížiť, ako si sa dostal na dráhu dizajnu?

Ujal som sa tvorby webstránky pre klub kickboxu, v ktorom som trénoval. Chcel som využiť základné poznatky zo školy. Tie však nestačili na vytvorenie plnohodnotnej webstránky a tak som začal so samovzdelávaním. Nesmierne ma inšpirovali stránky zahraničných firiem ako boli 2advanced či Fantasy Interactive. Boli to najinšpiratívnejšie digitálne agentúry na svete. Veľmi som chcel robiť podobné webstránky, ako robili oni. Dokonca som sníval o tom, že ma raz zamestnajú. Dnes nájdete tieto firmy v zozname našich klientov a kancelárie máme aj v San Franciscu.

Kde všade má Platform momentálne svoje “chápadlá”? V kontaktoch máte uvedenú pobočku v Bratislave a v San Franciscu. Môžeme si teda dovoliť nazývať vás medzinárodnou agentúrou? Skús nám to upresniť.

Približne pred dvomi rokmi sa mi podarilo rozbehnúť spoluprácu s kľúčovými klientami v USA, ktorí boli základným kameňom pre náš rozvoj na americkom kontinente. Našich klientov dnes nájdete v rôznych veľkých mestách USA, Európy či Austrálie. Momentálne všetky aktivity smerujeme práve na San Francisco a okolie, kde máme menší manažérsky tím. Okrem lokálnych manažérov máme v tomto kalifornskom meste aj bývalého riaditeľa produkcie Filipa Francistyho, ktorý sa tam nedávno presunul. Okrem toho, že je v dennom kontakte s našimi klientami, vyvíja aj rôzne obchodné a marketingové aktivity na získanie nových klientov.

Naša produkcia sa nachádza prevažne v Bratislave, ale ako inovatívna firma podporujeme vzdialené pracoviská. Z toho dôvodu nájdete našich šikovných dizajnérov na rôznych miestach sveta. Nedávno sa náš hlavný dizajnér vrátil zo Španielska, druhý dizajnér pracuje z Viedne, ďaľší dvaja pracujú z Prahy a projektová manažérka pracuje z New Yorku. Ostatným sa pravdepodobne príliš páči v našich bratislavských kanceláriách.

Momentálne u nás v Bratislave pracujú aj dvaja dizajnéri od klienta z Indie. Nájdete u nás aj šikovného stážistu z Dánska a čoskoro sa k nemu pridá ďalší stážista z kanadského Toronta.

Myslím, že sa teda dá hovoriť o medzinárodnej agentúre z viacerých pohľadov.

_MG_5777Hlavný dizajnér Stano (bordová košeľa) diskutuje o projekte s maldým a nesmierne talentovaným dizajnérom Majom | Zdroj: Platform

Povedz nám viac o svojich úlohách v agentúre ako CEO. Čo ťa na tom všetkom baví najviac, čo zase robíš z povinnosti, lebo vieš, že to musí byť DONE? Zasväť nás.

Ešte pred pár rokmi som sa väčšinu času zaoberal produkciou a sám som dizajnoval väčšinu projektov. Dnes sa venujem prevažne dlhodobej stratégii spoločnosti, automatizácii procesov, hľadaniu nových obchodných príležitostí, inovovaní služieb a rôznym iným úlohám. Veľká časť práce, ktorú robím, prináša ovocie až po pár mesiacoch. Najťažšie na takejto, niekedy až nehmatateľnej robote, je ostať dlhodobo sústredený a motivovaný.

Kedže som srdcom aj dušou dizajnér, stále ma najviac baví inovovať v oblasti dizajnu. Finálne dopracovanie však nechávam na našich talentovaných dizajnérov a programátorov a skôr sa zaoberám vylepšovaniu používateľského zážitku, občas dohliadam na kvalitu, ale najmä sa venujem zvyšovaniu ziskov našich klientov prostredníctvom dizajnových a obchodných princípov. To je misia našej spoločnosti.

Žiaľ, medzi moje povinnosti patrí občas aj menej kreatívna práca vrátane ekonomických, právnych či rôznych administratívnych úloh. Úprimne, tie si až tak neužívam.

FLFilip Francisty (COO) vľavo a Lukáš Horák (CEO) vpravo v kanceláriach v San Franciscu | Zdroj: Platform

Ako vnímaš otázku domáceho vs zahraničného klienta? Vidíš nejaké rozdiely či špecifiká, alebo je to veľmi subjektívna záležitosť?

Nedá sa hodiť všetkých klientov do jedného vreca, ale spolupráca so zahraničnými klientmi je z môjho pohľadu oveľa jednoduchšia. Zahraniční klienti nám plne dôverujú ako profesionálom v danom odvetví. Subjektívne názory často projektom iba škodia a na Slovensku sa má každý potrebu ku všetkému vyjadrovať. Spolupracovali sme v minulosti s desiatkami malých, stredných aj veľkých slovenských firiem a väčšinou to bol rovnaký zážitok.

Proces získania klienta v zahraničí je tiež neporovnateľne rýchlejší. Väčšinou si stačí jeden či dvakrát zavolať, poskytnúť predbežný odhad ceny a klient nám pošle zálohu za projekt. V USA je bežné, že klientom fakturujeme vykonanú prácu v týždňových intervaloch. My máme zaplatený svoj čas a oni naopak presne vedia, na čo boli ich financie použité. Je to viac o transparentnej spolupráci a dôvere.

S klientmi na Slovensku sa treba nespočetne veľakrát stretnúť, odhadnúť podrobne prácu na celom projekte dopredu (čo je takmer nemožné), potom si nakoniec aj tak dajú projekt naceniť ešte k trom ďalším agentúram a povedia vám, že dostali lepšiu cenovú ponuku. Slovensko je v tom ďaleko za opicami a aj to je dôvod, prečo sme sa pred pár rokmi začali sústrediť predovšetkým na zahraničné trhy. Nájdu sa však aj výnimky v pozitívnom zmysle slova. Naši slovenskí klienti medzi tieto výnimky patria určite.

_MG_5964
Časť tímu zachytená pri diskusii v bratislavskej kancelárii | Zdroj: Platform

Akú teóriu zastávaš? Mal by byť dizajnér špecialista na jednu oblasť alebo je lepšie byť všestranný? Tých úspešných predsa vieme nájsť v oboch táboroch.

Ja sám som pracoval na projektoch ako UX dizajnér, vizuálny dizajnér, programátor, projektový manažér, motion dizajnér či kreatívny riaditeľ. Už dávno som sa rozhodol, že sa budem primárne sústrediť na UX a vizuálny dizajn, čo bolo jedno z mojich najlepších rozhodnutí – špecializovať sa. Získané skúsenosti a prehľad z iných oblastí mi však nesmierne pomáha rozmýšľať komplexnejšie a navrhovať efektívnejšie riešenia. Myslím, že každý dizajnér by mal rozumieť aspoň okrajovo oblastiam, ktoré úzko súvisia s jeho prácou.

Môžeš vybrať niektoré prelomové projekty, na ktorých ste robili a posunuli vás o míľový krok vpred?

Projektov sme vytvorili stovky, takže ťažko hľadať konkrétne. Na začiatku boli prelomové projekty tie, ktoré boli výrazne väčšie, ako projekty pred nimi. Firma trošku narástla.

Neskôr boli prelomové projekty tie, ktoré sme robili pre prvých zahraničných klientov. Za nimi sa pridali projekty pre známe zahraničné spoločnosti ako Spotify, HP, leteckú spoločnosť Aruba Airlines, mobilná aplikácia propagovaná podnikateľom Richardom Bransonom, ale aj množstvo startupov, ktorých úspech ešte len príde.

Verím, že ďalšia éru prelomových projektov nás iba čaká. Snažím sa náš tím neustále udržiavať na hrane technológii, aby sme boli popredu pred konkurenciou. Momentálne navádzam náš tím na to, aby sa zlepšoval v oblasti rozšírenej reality (augmented reality), virtuálnej reality (virtual reality) a umelej inteligencie (artificial intelligence). Mojim cieľom je neustále inovovať a neuspokojiť sa s aktuálnym úspechom, ktorý môže byť len dočasný.

smarthome_app_-_night_mode_1Automatické prispôsobenie rozhrania do tmavých a teplých farieb vo večerných hodinách, ktoré bolo navrhnuté pre mobilnú aplikáciu na ovládanie smart home systému | Zdroj: Platform

Ako vyzerá deň vo vašej agentúre? Ak sa to dá nejako zovšeobecniť. Máte nejaké vychytávky vo vybavení na chvíľkový relax či nejaké netradičné rituály/zvyky?

Prídeš do práce vtedy, kedy ti to vyhovuje. Dáš si čerstvé raňajky (alebo desiatu) na účet firmy, urobíš si kvalitnú kávičku a následne sa pustíš do naplánovaných úloh, ktoré spísali naši manažéri z USA, kým si ty spal. Keď si potrebuješ oddýchnuť, tak si zahráš Playstation, ideš si zacvičiť do posilňovne, zahráš si stolný tenis alebo zoberieš do ruky nejaký hudobný nástroj (profesionálne bicie, sedem-strunové gitary či piano).

Medzi netradičné rituály patrí poobedňajšie štvrtkové posedenie pri vínku alebo pivku, kde sa buď vzdelávame alebo sa navzájom informujeme o nových projektoch a zaujímavostiach zo San Francisca. Niekdy sa tieto stretnutia pretiahnu až do neskorých nočných hodín.

Nemáme pevne stanovenú pracovnú dobu. Sme veľmi otvorení práci z domu alebo práci z inej krajiny. Zaujíma nás najmä vysoká kvalita práce a zodpovedné plnenie potrebných úloh. Atmosféra je u nás veľmi priateľská, takmer až rodinná.

Predpokladám, že v pozícii lídra dostávaš denne množstvo emailov a očakáva sa od teba aj nejaký feedback. Ako dokážeš zmanažovať všetku dennú agendu a stretnutia tak, aby si sa nezbláznil a pritom udržal kvalitu vo všetkom?

Dennej komunikácie je v mojom prípade naozaj veľa, ale interne sme si odsúhlasili pravidlo, že sa pokúsime vyhnúť znižovaniu produktivity prostredníctvom “vyrušovania” v celom tíme. Veľa ľudí má zlozvyk, že sa dožaduje okamžitej odpovedi. Stačí si len uvedomiť, že nie všetko je rovnako dôležité a “zaklopanie” niekomu na plece, je veľmi arogantné. Navrhli sme si preto následovné pravidlá:

  1. Otázka, ktorú potrebujem zodpovedať behom pár hodín, posielam do emailu
  2. Otázka, ktorú potrebujem zodpovedať behom pár minút, posielam cez chat
  3. Otázka, ktorú potrebujem zodpovedať ihneď (katastrofa, horí, nemôžem sa ďalej pohnúť) riešim osobne (pri práci z domu telefonicky)

Väčšinou sa týchto pravidiel držíme, a tak dokážeme byť oveľa produktívnejší. Vrele odporúčam takéto pravidlo zaviesť v každej firme. Stačí, ak sa ho budete držať väčšinu času.

Určité dni si vypínam všetky notifikácie na počítači aj telefóne a hovorím ľuďom “nie”, pretože vrátiť sa myšlienkami do rozrobenej práce je zdĺhavý proces. Je to podobné ako pri zaspávaní. Do hlbokého spánku, tzv. REM (rapid eye movement), sa nedostanete ihneď. Musíte sa k nemu dopracovať. Najprv príde fáza driemania, fáza plytkého spánku a až potom upadnete do hlbokého spánku. Každé vyrušenie vás donúti začať odznovu. REM je fáza spánku, v ktorej naozaj spíte. Práca bez vyrušenia je fáza práce, kde naozaj pracujete.

platform-gifZdroj: Platform

Hovorí sa, že vždy všetko stojí a padá na ľuďoch. Akú máš skúsenosť pri získavaní talentu do vašej agentúry. Je ho u nás ako šafranu alebo sa dá objaviť takmer všade? A do akej miery vlastne u teba rozhoduje práve talent, pretože do hry vstupujú aj ostatné ľudské vlastnosti.

S talentom sú začiatky jednoduchšie. Talent je však zbytočný, ak na sebe nepracuješ. Mali sme v tíme zopár talentovaných dizajnérov, ktorým sa však nechcelo robiť a tak bola spolupráca s nimi nemožná. Neznamená, že môžeš sedieť na gauči a očakávať, že budeš perfektný. Spolupráca s nezodpovednými kolegami je naozaj otravná. Myslím, že najlepšia kombinácia je talent a tvrdá systematická práca. Talentov je na Slovensku dosť, ale chýbajú skúsenosti s UX či vizuálnym dizajnom webov a mobilných aplikácii. Preto hľadáme talenty aj mimo Slovenska.

Akých 5  tools používaš pri práci najčastejšie?

Ešte nedávno to bol Adobe Photoshop, Adobe After Effects či Google Drive. Dnes je to najmä Slack, Mail, Invision, Google Docs a Skype.

_MG_5637Počas dňa sa strieda vysoké pracovné nasadenie s prestávkami na zábavu | Zdroj: Platform

Aká by bola tvoja rada pre niekoho, kto je mladý a chce sa dostať do pozície ako je tá tvoja?

Viem povedať, čo pomohlo nám. V prvom rade to bola špecializácia na vybranú oblasť. V našom prípade to bol digitálny dizajn a front-end programovanie. Prestali sme sa sústrediť na ostatné oblasti a tak sme sa nielen odlíšili, ale konkurenciu sme v tejto oblasti ďaleko predbehli.

Tiež sa treba zamyslieť nad unikátnou hodnotou, ktorú zákazníkom prinášate. Ak neriešite zákazníkom reálne problémy, vaša služba sa bude predávať veľmi ťažko. My sme sa začali špecializovať na vylepšovanie konverzii prostredníctvom rôznych dizajnových a obchodných princípov. Klientom dokážeme výrazne zlepšiť podnikanie v digitálnom svete, čoho výsledkom sú ich zvýšené zisky. Tak sa vieme ľahko odlíšiť od stoviek iných agentúr alebo dizajnových štúdii a zákazníkom prinášame hmatateľnú hodnotu.

Ak vaša služba či produkt vyrieši niekoho problém alebo prináša hodnotu, ľudia vám radi zaplatia. Cena vašej služby je tiež závislá od hodnoty, ktorú služba prináša. Čiastočne aj od šikovnosti vašich marketérov a obchodníkov.

 

Lukášovi Ďakujeme za rozhovor a želáme všetko dobré! :)