Marek Didák: Spočiatku si nás ľudia doberali, že sme strašne „vyhajpovaní“, a tak vznikol názov Hype

Marek Didák: Spočiatku si nás ľudia doberali, že sme strašne „vyhajpovaní“, a tak vznikol názov Hype

Dnes sme si na rozhovor prizvali Mareka Didáka, ktorý je Creative Director a spoluzakladateľ úspešnej reklamnej agentúry Hype. Porozprával nám o svojich začiatkoch, ako sa môžeš stať súčasťou jeho tímu a tiež, kto je pre neho najväčšou inšpiráciou. 

 

Ahoj Marek. Aký bol rok 2016 pre teba a celú agentúru Hype?

Čau Paťo, povedal by som, že docela úspešný. Podrástli sme, spravili niekoľko zaujímavých kampaní, presťahovali sa do nových priestorov… nechcem, aby to znelo chválenkársky, ale naozaj som spokojný. Aj keď, vieš ako sa hovorí, nikdy nie je tak dobre, aby nemohlo byť ešte lepšie. :)

Zdroj: Archív Marek Didák

Keď už sme pri názve agentúry, prečo práve Hype?

Veľmi častá otázka, dokonca som o tom písal aj blog. Keď sme s Peťom tvorili názov agentúry, pohrávali sme sa s viacerými variantmi, ale chcelo to niečo, čo by nás vystihovalo a zároveň súviselo s marketingom. Makali sme na identite agentúry, pracovali od rána do noci, každému hovorili naše plány a vtedy si nás ľudia začali doberať v štýle “vy ste inak vyhajpovaní”. Takže keď Peťa napadlo, že by sme mohli dať agentúre názov Hype, nebolo prakticky čo odsúhlasovať. Rozhodli sme sa okamžite.

jojZdroj: Archív Hype

Viem, že ste vznikli v roku 2014. Za svoju pomerne krátku históriu ste však mali spolupráce už s viacerými veľkými spoločnosťami. Ktorú z nich si vážiš najviac a prečo?

Bude to znieť ako klišé, ale vážim si každého klienta, ktorý nám dá šancu. Z takých najzaujímavejších sa ale teším zo spoločnosti PEPCO, keďže to bol prvý väčší klient, pri ktorom sa nám podarilo vyrásť. Okrem toho bola samozrejme významná spolupráca s Ligou proti rakovine, s ktorou sme mali možnosť robiť kampaň #SomNarcis. Tá mala veľmi dobré ohlasy a celkom slušne zarezonovala. No a potom ma ešte tešia spolupráce s veľkými korporáciami ako napríklad Slovak Telekom, či Sheraton.

Čo je podľa teba dôvod, že ste prerazili v takej konkurencii reklamných agentúr?

Znie to, ako keby sme pochovali celú konkurenciu, čo zrovna nie je pravda. Ale myslím, že je o nás počuť hlavne kvôli tomu, že si dosť potrpíme pri výbere zamestnancov, takže tu máme naozaj dobrú partiu ľudí. To potom súvisí s kvalitou práce, ktorá za seba hovorí najviac. Okrem toho však neustále špekulujeme, čo, kde, ako urobiť, aby sme boli lepší a stále vírili vody. :)

Zdroj: Archív Marek Didák

Aké trendy budú kraľovať online marketingu v roku 2017?

Akurát spúšťam vlog a presne o tomto je prvé video. Podľa mňa to bude päť vecí – Live streaming vo všetkých formách (audio, 360 a pod.), sofistikovaný obsah (alebo high end content), native advertising, vlogging a časté využívanie pokročilých technológií. Myslím, že uvidíme niekoľko pokusov, ktoré sa budú vďaka rozšírenej realite snažiť napodobniť úspech Pokémon Go. Takisto v tomto roku uvidíme stále častejšie využívanie botov v bežnej komunikácii značiek.

Zaujímalo by ma, ako u Vás prebieha nábor nových zamestnancov. Je nejaké špeciálne kritérium, ktoré by mal budúci člen Hype spĺnať?

Síce nemáme definované žiadne kritériá, ale stopercentne musí mať drive a proste si musíme sadnúť, tá chémia je dôležitá. Takisto nás zaujímajú skúsenosti. Ak máme prijať človeka na full time pozíciu, musí ich mať. V opačnom prípade môže skúsiť stáž, kde si človeka vychovávame. Aj stážistov si však vyberáme, pretože sa držíme zásady mať ich čo najmenej, aby sme sa im mohli naplno venovať.

Zdroj: FB Hype

Čo by si odporučil niekomu, kto si chce založiť reklamnú agentúru?

Aby si to dobre rozmyslel. :) Je to fakt náročné, lebo sa to vlastne stáva životným štýlom. Takže, ak ťa to nebaví, radšej to nerob. Tiež odporúčam najskôr sa v nejakej reklamke zamestnať a tam zistiť, či ťa to naozaj bude baviť. Práca v agentúre nie je len o zábave a vytváraní kreatívnych nápadov, je to fakt makačka.

Do akej miery je Tvoja práca kreativita a do akej zručnosti s rôznymi nástrojmi?

Skôr by som povedal, že je to pomer medzi kreativitou, stratégiou a manažmentom. Zručnosti s rôznymi nástrojmi, ktoré používame sú síce samozrejmosťou, ale, na druhej strane, so žiadnymi pokročilými nástrojmi nepracujem. :) Jeden človek mi raz povedal, že pokiaľ riadiš firmu, mal by si byť schopný riadiť ju z tabletu, pretože vtedy si schopný sústrediť sa na najpodstatnejšie veci. Síce je to trochu prehnané, ale v zásade to platí – čím viac sa špecializuješ na jednu činnosť, tým viac strácaš celkový prehľad.

hype robotka

Zdroj: hype.sk

Vaša kampaň na Deň Narcisov 2016 zožala fantastický úspech. Vedel by si priblížiť, ako ste pristupovali k zložitému zadaniu?

To zadanie nebolo zas až také zložité ako samotné riešenie. Cieľom bolo zaujať široké spektrum ľudí, vrátane mladých, ktorí o Dni narcisov často vedia veľmi málo. O kampani sa toho dá dočítať viac aj priamo tu na Sketcheri, takže skôr popíšem, ako vyzerala tvorba tejto kampane. V prvom rade treba povedať, že sme nechceli vymyslieť kreatívne riešenie, ktoré ocenia len ľudia z brandže, ale kampaň, ktorá naozaj zarezonuje. Najskôr sme si preto zanalyzovali cieľovú skupinu “všetci” a pokúsili sa nájsť spoločné črty.

Prišli sme s tým, že kampaň bude prebiehať na sociálnych sieťach, následne sme vymysleli mechaniku – hashtag #SomNarcis a ostávala nám tá najpodstatnejšia otázka – ako myšlienku kampane dostať k ľuďom? Ľudia počúvajú influencerov a čítajú bulvár. Od toho sme sa odrazili a keďže sme potrebovali zasiahnuť čo najširšie spektrum ľudí, zvolili sme influencerov so širokým záberom – Adelu, Juniora a Sajfu. To isté platí pri voľbe médií – Topky a Pluska. Vo vybraných médiách sme spustili teasingovú fázu kampane, keď sa naše celebrity naoko ohovárali, kto je väčší narcis.

Celá kauza vyvrcholila tým, že sa Sajfa priznal a vyzval aj ostatných, aby sa stali narcismi a prispeli na boj proti rakovine. Vedeli sme však, že takáto debata by o chvíľu zhasla a preto sme oslovili pár ďalších celebrít, ktoré začali využívať hashtag #SomNarcis a vyzývali aj ostatných, aby tak spravili. V tejto fáze sme využili aj PR články v Refresheri a Týždni, ktoré nám výrazne pomohli dosiahnuť výsledky, aké sa nakoniec dostavili. Práca na celej kampani bola náročná, ale výsledok stojí za to a my sme mimoriadne hrdí, že sme mohli pomôcť v boji proti rakovine, vytvorili úspešnú kampaň a ešte za to aj dostali ocenenie v PR súťaži Prokop 2016.

liga proti rakovine

Zdroj: hype.sk

 

vyhra

Zdroj: FB Hype

Na konferencii Marketing That Sells som postrehol tvoju zaujímavú prezentáciu, ktorú radím určite medzi najlepšie, aké tam odzneli. Rozmýšľal si nad tým začať prednášať pravidelne?

Určite áno. Úprimne, celkom ma to baví. Príprava dobrej prezentácie však zaberá slušné množstvo času, takže môžeš buď recyklovať prezentácie alebo prednášať len občasne. Zatiaľ sa preto nikam veľmi netlačím. Ak ma ale chce niekto zavolať, ozvite sa, rád prídem pomudrovať. :)

14711473_10154098660086795_4995071988233100510_o

Zdroj: Archív Marek Didák

Pracujete momentálne na nejakých nových produktoch, ktoré by ste chceli zaviesť do svojich kampaní?

Vlastné produkty nevyvíjame, ale celkom radi by sme robili osvetu v tom, kde vidíme, že budú smerovať trendy – hlavne native advertising. Ten by sme chceli trošku potlačiť, lebo mám pocit, že väčšinou médií tento pojem stále nie je pochopený. Následne sa klienti ani nemôžu rozhodnúť pre túto, v zahraničí tak obľúbenú, formu reklamy. No a takisto by sme radi pripravili nejakú live kampaň.

Priamo na pracovisku máte aj možnosť relaxu a hrania hier. Prečo si sa rozhodol zaradiť tento prvok do Vašich priestorov?

Pretože si uvedomujem, že naše nároky sú vysoké a práca nie je najľahšia. Preto chceme, aby ľudia aj relaxovali. Podobne sme zaviedli aj spoločné raňajky, ktoré máme každý pondelok. To už síce nie je o čistom relaxe, keďže si tam rozoberáme novinky, ktoré sa udiali v digitále za posledný týždeň, ale stále lepšie ako ťukať do klávesnice.

Kde čerpáš ako kreatívny riaditeľ inšpiráciu? Ktorú agentúru zo sveta považuješ za najlepšiu?

Celkom si idem Garyho Vaynerchuka a jeho VaynerMedia. Inšpiráciu hľadám v prednáškach, článkoch, videách alebo v samotnej komunikácii značiek. Ja osobne som fandom marketingu Red Bullu a spoločnosti Virgin.

Insight-podcast-by-hype-FB-thumbnailZdroj: hype.sk

Máte v agentúre ľudí, ktorí “všetci ovládajú všetko” alebo máte jednotlivé prvky kampaní rozdelené podľa skills?

Sústreďujeme sa hlavne na špecialistov. Na vedúcich pozíciách sú síce, samozrejme, dôležití aj ľudia, ktorí vedia z každého rožku trošku, ale na exekúciu sú nutní špecialisti, ktorí sa vo svojom obore vyznajú do hĺbky. Pokiaľ vieš všetko, nič nevieš poriadne. Neviem si predstaviť, ako by vyzerali kampane nastavované takýmito ľuďmi. Aká by potom bola naša pridaná hodnota? Keď teda nastavujeme kampaň, každý má svoju rolu jasne definovanú – kopíci píšu texty, grafici robia vizuály, PPCčkari nastavia kampane atď. A potom sa dostavujú aj výsledky.

Čo je Tvoja najväčšia vízia na rok 2017, kam by ste chceli Hype posunúť?

Rád by som zapracoval na mojej osobnej značke, aj preto spúšťam vyššie spomínaný vlog. Čo sa týka Hype, vízie sú veľké. Nerád však rozprávam dopredu. Asi je to taká moja poverčivosť. Čo môžem prezradiť je, že chceme ešte viac vyrásť, získať ďalších zaujímavých klientov, rozšíriť portfólio služieb a máme aj zahraničné ambície.

marek

Zdroj: Marek Didák osobný archív

A posledná otázka – ak je jedna firma, s ktorou by si chcel spolupracovať, aká by to bola a prečo?

Virgin, pretože ma fascinuje už veľmi dlho. Okrem toho, že som fanúšikom Richarda Bransona, páči sa mi celá ich komunikácia. Vážne by som jedného dňa pre nich chcel niečo spraviť.

My Marekovi ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa skvelých nápadov aj v roku 2017!

Zdroj, foto: hype.sk

Pridať komentár