Martin Pyšný: Mojou ambíciou je otvoriť tému dizajnu pre dyslektikov.

Martin Pyšný: Mojou ambíciou je otvoriť tému dizajnu pre dyslektikov.

Keď som tak pátral slovenskou dizajn scénou, všimol som si niečo výnimočné. Klasických tvorcov písma je už aj na našom malom Slovensku dosť, ale málo z nich vytvára písmo pre pomoc ľudí so špeciálnymi poruchami učenia. Preto som kontaktoval Maťa, či by bol ochotný zodpovedať pár otázok, a toto je jeho príbeh.

 

Ahoj Maťo, predstav sa tým, ktorí o tebe ešte nepočuli.

Som grafický dizajnér študujúci na VŠVU v ateliéry zameranom na tvorbu písma a typografiu s názvom Typolab.

 

Takže sa zaoberáš tvorbou písma áno?

Nie úplne, popri škole ma živí komerčná tvorba a písmu sa venujem v rámci školy a vo voľnom čase.

 

Prečo si si vybral práve tvorbu písma pre ľudí so špecifickými poruchami učenia?

Sám mám dyslexiu a zaujímalo ma, či dokážem tento handicap zmierniť na úrovni písma, alebo som ako dyslektik odkázaný pohodlne získavať informácie len z posluchu, či videa.

 

Ako na tvorbe takéhoto písma pracuješ?

Najskôr som si naštudoval, čo to vlastne dyslexia je a samozrejme to, ako sa k tomuto problému stavali dizajnéri predo mnou, ale tiež špeciálny pedagógovia, aké sú trendy výučby na školách a metódy čítania. Najskôr som vychádzal z výskumov a odporúčaní odborníkov na poli dyslexie. Podarili sa mi však len nefungujúce „redizajny“ pre mňa nefungujúceho písma Open Dyslexie od Abelarda Gonzalesa. Potom som sa vybral vlastnou cestou.

Keďže ja dyslexiu mám, čo mnoho odborníkov angažujúcich sa na tomto poli nie, rozhodol som sa veriť hlavne sám sebe a spraviť písmo, ktoré na mne funguje, bez nejakých kompromisov. Najskôr som testoval rôzne druhy písma vo rôznych veľkostiach a sadzbe. Popísal som jednotlivé symptómy, hľadal ich príčiny a spôsob ako ich stlmiť, alebo odstrániť.

16_po

Testuješ ho iba na sebe?

Od začiatku som sa snažil zostaviť testovaciu skupinu aspoň 10-tich ľudí od 10-18 rokov a s ich pomocou tvoriť písmo a upravovať ho podľa pripomienok, ktoré by vychádzali z pravidelného testovania. Toto sa mi však nepodarilo. Jednak pre moje slabé manažérske schopnosti a jednak pre neochotu, či zviazané ruky ľudí, špeciálnych pedagógov, ktorých som oslovil s prosbou o pomoc pri zostavovaní dotazníkov a testovacej skupiny.

Preto som sa sústredil na svoje pocity a vnemy, ktoré pri čítaní mám a na základe tohto som navrhol písmo, ktoré pre začiatok funguje aspoň na mne. Na sociálnych sieťach som rozposlal jeden dotazník. Výsledky síce nahrávali Dyscont-u, ale vzhľadom na to, že som si nevedel spätne overiť či je konkrétny respondent naozaj dyslektik a akým vážnym stupňom trpí, nepovažoval som výsledky za použiteľné.

Teraz mám ambíciu spropagovať tento projekt, nájsť naň financie a v spolupráci s pedagógmi začať toto písmo testovať aj na iných.

 

Vidíš v tom budúcnosť?

Určite áno. Myslím si, že sa dajú dokonca navrhnúť rôzne typy písma pre rôzne stupne dyslexie. Každopádne písmo je len začiatok. Mojou ambíciou je otvoriť tému Dizajnu pre dyslektikov. Počnúc od pedagogických pomôcok v školách, cez štandardy sadzby, práce s farbami a fotografiou až po vznik nových  aplikácií a technológií.

 

Myslíš si, že s príchodom nových technológií sa zlepší učenie aj ľudí so špeciálnymi potrebami?

Myslím si, že moderné technológie stále neriešia problém dyslexie, aj keď sú používateľsky stále humánnejšie. Napodiv veľmi dobre výsledky má práca s dyslektikmi takým spôsobom, že pri učení sa čítať zapájajú viaceré zmysli.

Napríklad majú 3D písmená a pri osvojovaní si určitého znaku zapájajú hmat. Do tohto edukačného procesu sa ale môžu zapojiť aj čuch, alebo chuť. Napríklad ak písmeno C je vykrojené z citrónu, ktorý je možné ohmatať, ovoňať i ochutnať vzniká tak silná, nezameniteľná zmyslová väzba na tento znak.

 

Ako si na to reagoval, keď ťa zavolali prednášať na TEDxBratislava?

Prvá reakcia bola veľmi hrejivé začudovanie sa a samozrejme radosť, že niekto tak významný prejavil záujem o tento projekt, a že z dyslexie na poli dizajnu sa pomaly stáva téma. Druhá reakcia bola menšie sklamanie, pretože v tomto čase som mal byť s manželkou Annou v Burundi v Afrike a pomáhať jej s projektom, ktorý tam s ďalšími dvomi dobrodružkami založili.

 

pysny2_tedx

Už si mal prednášku s takýmto obecenstvom, tešíš sa?

Nikdy v živote. Teším sa, ale mám aj obrovské obavy, som totiž strašný trémista.

 

Čo nové máš v hlave, nejaké nové písmo?

Rád by som dokončil písmo Sigismundus, čo je redizajn barokového písma a samozrejme venovať sa testovaniu Dyscont-u.

Pridať komentár