Natália Evelyn Benčičová: Má len 24 rokov, no jej fotografie pozná celý svet

Natália Evelyn Benčičová: Má len 24 rokov, no jej fotografie pozná celý svet

Evelyn Benčičová je mladá slovenská umelkyňa, ktorá sa zameriava najmä na digitálnu fotografiu. Študuje vo Viedni a má za sebou už viacero kvalitných projektov, aj keď má len 24 rokov. Spríjemni si čakanie na nový týždeň týmto inšpiratívnym rozhovorom.

13900_10204364335969570_932455609937595026_nEvelyn Benčičová

Ahoj Evelyn! Začnime hneď zhurta. Vedela by si zadefinovať svoj štýl tvorby?

Je to čím ďalej, tým ťažšie. Stále som v procese hľadania a skúmania samej seba. To sa odráža aj na fotografiách. Láka ma experimentovať v rámci rôznych štýlov viac ako sa definovať jedným.

Ako si sa k fotografovaniu vôbec dostala. Kedy sa z toho stala láska?

K fotografovaniu som sa dostala po operácii očí, kedže do tej doby bol môj zrak skôr niečo, čo som vnímala ako svoju slabosť a prekážku. Až vtedy som objavila všetky vizuálne detaily sveta, ktoré ma dodnes neprestávajú fascinovať. Verím však, že celková „vision“ sa vyvíja omnoho skôr ako človek začne používať nástroj na jej zachytenie.

Máš nejakých obľúbených fotografov či iných kreatívcov, ktorý ťa ovplyvnili v tom, čo robíš? Sú medzi nimi aj nejakí Slováci?

Nerada menujem, pretože je veľmi veľa talentovaných ľudí, ktorých práca sa mi páči a inšpiruje ma. Či už v zahraničí alebo na Slovensku. Nefixujem sa na prácu fotografov, skôr preberám podnety z iných médií často ma ovplyvňuje maľba, architektúra alebo aj teoretická stránka rôznych tém.

eb02Evelyn Benčičová

Študuješ vo Viedni na University of Applied Arts, prečo si sa rozhodla študovať práve tam?

Rozhodovanie prebehlo na základe zrovnaní možností, ktoré boli najmä po finančnej stránke veľmi obmedzené a kvality. Štúdium vo Viedni je veľmi voľné a ponúka študentom dosť času na ich vlastné projekty, čo je pre mňa veľmi dôležité. Umožňuje mi to cestovať a pracovať počas štúdia..

Aké najväčšie rozdiely vnímaš medzi štúdiom tam a tu?

Z mojej skúsenosti je štúdium vo Viedni viac na samotnom človeku. Škola ponúka možnosti a je na nás, ako ich využijeme. Pokiaľ študent dosahuje dobré výsledky a produkuje kvalitnú prácu, väčšina profesorov nebazíruje na dôkazoch. Tlak zo strany pedagógov je rozhodne menší a hlavnou motiváciou nie sú známky, skôr snaha rozvíjať sa profesijne, či vedomostne (teda aspoň takto je to v mojom prípade).

1979645_652827298086064_912325316520370290_nEvelyn Benčičová 10314512_10152520409408804_1859970574446210799_n-2Evelyn Benčičová

Aké veci fotíš najradšej a prečo?

Rada pracujem s ľuďmi. Fotenie je pre mňa ako iný druh komunikácie, často hlbšej ako niečo, čo by som vedela v danej chvíli popísať slovami. Občas ma až prekvapí, ako veľa zo svojho vnútra ľudia odhalia pred kamerou, často nechcene gestami a pohľadmi. Je to zvláštny proces. Akoby na človeka cez fotoaparát pozeral celý svet a on sa na neho pozeral späť s celým svojím bytím v očiach. Pre mňa osobne ide o viac ako len odfotiť niekoho PEKNE. Chcem zachytiť NIEKOHO.

Vieš sa podeliť o nejakú skúsenosť z fotenia, ktorá ťa naozaj ovplyvnila, ktorá ťa niečo cenné naučila?

Je ich skutočne veľa, každý projekt ma niekam posúva. Vždy si opakujem, že najdôležitejšie je sa nevzdávať a skúšať nové veci. Zlyhania sú súčasťou procesu tvorby, vďaka ktorým sa učíme. Na vlastných chybách to ide predsa len najlepšie :)

eb03Evelyn Benčičová

Skús povedať svoj názor na postprodukciu fotiek. Nevytráca sa vďaka nej čaro zo samotného fotografovania?

Nemám ten pocit. Je to na vkuse fotografa, myslím si, že postprodukcia nikdy nie je nutná, môže však figurovať ako ďalší kreatívny prostriedok, rovnako zaujímavý ako samotné fotografovanie.

Na ktorú zo svojich prác si najviac hrdá?

Nepopísala by som vzťah k mojim projektom ako hrdosť. Je to skôr také zmierenie a pochopenie samého seba, o čo mi vlastne v projekte šlo. V mojom prípade sa dá hovoriť o zhrnutí vždy až nakoniec, v niektorých prípadoch to dokonca potrebuje ešte viac času. Jedným príkladom je napríklad projekt Asymptote (collaboration s Adam Csoka Keller), na ktorom sme s prestávkami pracovali takmer rok. Počas tejto dlhšej doby sme často otáznili samotný projekt i našu tvorbu, čo síce nebolo vždy príjemné ale prinieslo to kľúčové zistenia pre nás oboch. Veľké projekty predstavujú výzvu, keďže ich nemôžete ukončiť predtým, ako sa ukončia sami.

12571443_10208334835949588_887118552_nEvelyn Benčičová

Aké sú tvoje plány po škole? Čo by si chcela robiť, kam by si sa chcela dostať?

Chcem sa naďalej vzdelávať a zlepšovať. Ideálna budúcnosť je pre mňa to, keď môžem investovať svoj čas do niečoho, v čom vidím zmysel. Presnejšie plány však nemám:)

Úprimne, ako náročné je stať sa plnohodnotným fotografom, ktorý si na seba dokáže zarobiť. Predpokladám, že v tomto sú aj rozdiely v zahraničí a na Slovenku.

Človek musí robiť veľa kompromisov a prispôsobiť svoj vkus vkusu klienta, čo niekedy nieje ľahké. Taktiež treba venovať čas seba prezentácii a komunikácii. Ale táto energia rozhodne stojí za to! Je úžasné robiť to, čo mám najradšej a zároveň byť schopná sa tým živiť.

evelyn2

Evelyn Benčičová

Ak by si mala ľuďom poradiť jedinú vec, ktorú by mali/nemali robiť, aby ich fotky vyzerali lepšie, čo by to bolo?

Veľmi zložitá otázka. Čo je to lepšie? Technicky lepšie? Zamerať sa na teóriu fotografovania a svetla. Vizuálne lepšie? Študovať kompozíciu malieb, kresliť. Komerčne lepšie? Veľa publikovať a spolupracovať s talentovanými ľuďmi. Koncepčne lepšie? Čítať, písať a rozmýšľať predtým ako sa niečo reálne odfotí. Každému ide vo fotografii o niečo iné. Myslím ale, že v každom prípade by som dala jednu radu: Veľa skúšať a fotiť!

eb04Evelyn Benčičová

Ešte jedna otázka na záver, fotíš niekedy aj mobilom? Alebo to bez zrkadlovky nie je ono?

Fotím veľmi veľa mobilom. Na fotoaparáte záleží len pokiaľ ide o kvalitu záberu ale zaujímavá fotografia sa dá odfotiť čímkoľvek!

eb01Evelyn Benčičová 10527357_10204358245497312_6778625552468100882_nEvelyn Benčičová

 

Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa úspešných projektov!

Nezabudni sledovať Evelyn aj na jej webe, či Behance.