Obchod pre silnú pražskú subkultúru ťa uchváti svojim dizajnom

Obchod pre silnú pražskú subkultúru ťa uchváti svojim dizajnom
Podľa článku od autora Martina Ťažká, Archinfo.sk, autori projektu: Mga. Pavel Nový, Mga. Vít Svoboda

Obchod pre writerov v Prahe, ktorému neodolá žiadna kreatívna duša. Farby a vybavenie pre graffiti má svoje miesto v blízkosti Smíchovského nádražia.

Či sa nám to páči, alebo nie, street art a graffiti sú už dlho súčasťou verejného priestoru. Medzi množstvom bezcenných tagov sa z času na čas vynoria aj diela talentovaných writerov. Architekti Pavel Nový a Vít Svoboda poňali interiér obchodu ako galériu, kde si umelci môžu vybrať ten správny arzenál. Ktovie, či sa aj v Prahe nenájde ďaľší Banksy!

Zdroj: Tomáš Souček

Smíchov je s kultúrou graffiti úzko prepojený. Neďaleko je legálna zóna Barrandov alebo nádražná odstavná koľaj. Obchod sa nachádza na križovatke ulíc Pod Tratí a Nádražní, v tesnej blízkosti trate, takmer pod železničným mostom. Postindustriálna atmosféra miesta, neschopnosť mesta vtiahnuť ho do diania a hojnosť graffiti v bezprostrednej blízkosti boli silným impulzom pre vznik subkultúrnych obchodov, akým je aj Graffneck. Časté prechádzanie vlakov ponad strechu obchodu dodáva miestu surovosť, podčiarkuje atmosféru, ktorá ku graffiti komunite patrí. Obchod nie je výhradne zameraný na sortiment sprejov a fixiek, ale ponúka aj ďalšie farby a laky pre fine art, auto tuning či produkty industriálneho charakteru.

Zdroj: Tomáš Souček

Viac podobných článkov nájdeš na Archinfo.sk

Návrh priestoru svojou čistotou reaguje na výraznú vizuálnu formu graffiti v okolí. „Výrazný kontrast pestrého tovaru v prísne vytýčenom prostredí spolu s esteticky spracovanou atmosférou predajne môže pôsobiť až nepatrične – ako laboratórium na ulici,“ hovoria o interiéri architekti. „Cieľom však bolo vytvoriť strohý priestor, ktorý by nekonkuroval ponúkanému tovaru s jeho pestrou farebnou škálou“, dodávajú.

Zdroj: Tomáš Souček

V priestore dominujú dva čierne pulty s presvetlenou sklenenou pracovnou plochou, pod ktorou sú prezentované drobné predmety. Zvyšný priestor pultu je možné využiť na odkladanie príručného tovaru. Hlavnú predajnú plochu tvoria dve steny s celkovou dĺžkou 15m a s úhľadne vyskladanými sprejmi, fixkami a ďalším sortimentom. Túto stenu oddeľuje čierne zábradlie, ktoré vymedzuje priestor pre zákazníkov a obsluhu. „Zábradlie na ďalších miestach interiéru dopĺňa priestor a odkazuje na pražské ulice. Nejeden z nás ho často využíval aj na sedenie,“ objasňujú riešenie autori.

Zdroj: Tomáš Souček
Zdroj: Tomáš Souček

V interiéri prevládajú tlmené farby – sivá a čierna. Priemyselná liata podlaha vytvára priestor pre oceľové regály, zábradlia a drevené pulty zjednotené takisto v čiernej farbe. Hlavné žiarivkové svetlá, ktoré osvetľujú interiér odkazujú na industriálne prostredie Smíchova. Osvetlenie pultov a regálov s farbami sú funkčné LED zdroje, ktoré zviditeľňujú tovar. Strohosť návrhu odkazuje až k estetike výstavných priestorov.

Nový obchod ponúka svojský pohľad na predaj špecifického sortimentu. Zameriava sa skôr na formát Concept Storu, než na klasický predaj farieb a lakov.

Zdroj: Tomáš Souček

Zdroj: Tomáš Souček

Zdroj: Archinfo.sk