Ondrej Jób: Pri tvorbe písma je trhom prakticky celý svet.

Ondrej Jób: Pri tvorbe písma je trhom prakticky celý svet.

Keď sa povie meno Ondrej Jób, je jasné, že s ním prichádza kvalitná práca slovenských i svetových rozmerov v dizajne písma. A my sme sa rozhodli víťaza TDC 2015 vyspovedať.

 

portrait

 

Ahoj Ondrej! Na začiatok by si mohol čitateľom prezradiť, čo je vlastne náplňou práce dizajnéra písma. Vedel by si popísať tvoj tvorivý proces?

Ahoj! Dizajnér písma navrhuje a vytvára digitálne písmo – myslím, že tento pojem je pomerne samovysvetľujúci. Častejšie však treba ľuďom vysvetľovať, načo je také niečo vôbec dobré. S otázkou, prečo vznikajú nové písma, keď už ich je toľko, sa môžete stretnúť prakticky v každom druhom rozhovore o písme. Pri odpovedi si pomáham paralelou s hudbou – hudobných albumov už boli nahrané milióny, a predsa vznikajú ďalšie. Každý však prinesie niečo nové, každý si nájde poslucháčov. Kým budú poslucháči, budú vznikať aj nové albumy. A presne tak isto je to s písmom.

Existujú tri najčastejšie scenáre môjho tvorivého procesu. Pri prvom nové písmo vyjde z letteringu, ktorý robím pre klienta. Vymyslím a nakreslím nápis na mieru a ak v ňom vidím potenciál, rozpracujem ho do kompletného písma. V druhom prípade je impulzom chuť vyskúšať si niektorú z klasickejších kategórií – nejaké umiernené textové alebo serifové písmo na široké použitie. No v treťom prípade ide o písma na mieru, ktoré vytvorím na základe požiadaviek klienta. Tie môžu byť často veľmi konkrétne, takže hoci to možno nie je až také tvorivé, baví ma to rovnako, pretože si užívam aj tú časť procesu, keď treba veci jednoducho odmakať.

Ako si sa k tejto práci dostal a ako dlho sa jej už venuješ?

S dizajnom písma som sa začal pohrávať v treťom ročníku štúdia vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, pokračoval som štúdiom špecializovaným čisto na dizajn písma na odbore Type and Media na Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten v Haagu a profesionálne sa tejto činnosti venujem od ukončenia štúdia v júni 2009, kedy som založil moje štúdio Setup.

Aký vplyv má podľa teba štúdium dizajnu alebo umenia na každého začínajúceho kreatívca?

Zásadnú. Hoci je pravda, že naučiť sa robiť dizajn a rozumieť mu sa človek môže aj vlastnou praxou, počas štúdia to ale ide tak akosi rýchlejšie a jednoduchšie. Najdôležitejšiu úlohu ale podľa mňa zohráva prostredie školy, kde je človek nútený analyzovať a premýšľať nad tým, čo robí a ako to robí, zbiera kontakty a začlení sa do komunity. A na to všetko má dostatok času a voľnosti.

 

fulla_generator
Fulla Generátor – web aplikácia, ktorá na základe zadaného mena vygeneruje portrét v štýle kresieb Ľudovíta Fullu.

 

Ktorý moment svojej doterajšej kariéry si pamätáš, ako ten najlepší, najúspešnejší?

Je niekoľko takých momentov, ktoré sa mi hneď vybavia. Keď ma prijali na jednu a druhú školu, keď som prvýkrát dostal cenu za písmo, keď som robil prvý rozhovor… Sú to všetko veci, ktoré ma uistili v tom, že som si zvolil správny smer a že má zmysel v tom pokračovať. Podobné pocity radosti mám ale aj z každej odovzdanej práce a vyplatenej faktúry, ale pri tom tempe sa na tieto malé veci ľahko zabúda. Všetko sa ale počíta.

Kde a ako čerpáš inšpiráciu?

Chodím s otvorenými očami. Stále si všetko obzerám a skúmam, občas si niečo zaznamenám. Môj záber je pomerne široký, často sú to veci absolútne nesúvisiace s dizajnom, ale ono sa to vo mne ukladá a v nejakej forme sa to vždy prejaví.

Ktoré z písmen abecedy je pre teba najťažšie nakresliť a nemáš ho rád, a naopak, ktoré máš najradšej?

Mám rád písmená, ktoré sú kľúčové pre celkový výraz a charakter písma, ako a, d, e, n, o, u. A naopak, nerád kreslím tie, kde toho až tak veľa nevymyslíte, ako v, w, x alebo z, ale ich diagonály vedia celkom narušiť sadzbu, ak nie sú nakreslené dobre. Najťažšie je ale nakresliť poriadne a a s.

 

custom_type
Písma na mieru.

 

Je nejaký font, ktorý ti prirástol k srdcu a prečo?

Určite Garamond, taký zlatý štandard textového písma. Ten viem použiť vždy. A určite aj písma Petra Biľaka, ako Fedra a Greta, ktoré boli mojimi prvými študijnými materiálmi. A milujem tiež písmo Lexicon, ktorého autorom je Bram de Does, jeden z velikánov holandského dizajnu písma.

Tvoja práca je známa aj v zahraničí. Ako sa ti tam podarilo preraziť?

Musím opäť spomenúť Petra Biľaka, ktorý vyšliapal cestu slovenskému grafickému dizajnu v zahraničí. Robil oponenta môjmu diplomovému písmu Klimax, ktoré neskôr publikoval na Typotheque a ktoré dostalo aj cenu TDC v New Yorku. Bolo to akurát v čase môjho štúdia v Holandsku, ktorého medzinárodný charakter nám všetkým prakticky otvoril dvere do sveta. Písmo Doko, diplomovku, ktorú som robil na Type]Media, zase publikoval Chester Jenkins z Village, čo je malý kolektív dizajnérov písma z celého sveta. Ono sa to všetko stalo tak nejak automaticky. Asi je to aj tým charakterom tejto brandže – nedá sa to robiť lokálne.

Vedel by si porovnať tuzemského zákazníka s tým zo zahraničia? Sú rozdielni? Či už v nárokoch, komunikácii…

Tuzemskí zákazníci majú tendencie s dizajnérom trochu viac cvičiť, ale ak má dizajnér trpezlivosť a vie presvedčiť klienta, aby mu dôveroval, dá sa nastaviť pohodová spolupráca. Zahraničného klienta väčšinou presviedčať netreba, pretože častejšie si vás vyberie sám od seba, nie preto, že len dostal kontakt od známeho.

Každopádne, ja mám v drvivej väčšine dobré skúsenosti. Občas si síce zanadávam, ale to k tejto práci patrí. Ak je to častejšie pri slovenských klientoch, tak je to hlavne preto, že s tými robím oveľa viac.

 

logos
Ukážky log 2015/16

 

Koľko ti trvá spraviť jedno písmo? Aké sú s tým spojené náklady?

Je to veľmi individuálne – záleží od mnohých faktorov – kategórie, znakovej sady, komplexnosti dizajnu… A hlavne, písmo sa nedá robiť bez prerušenia od začiatku do konca. Ja osobne mám vždy rozpracovaných niekoľko písiem naraz a skáčem medzi nimi podľa chuti. A pomedzi to mám samozrejme prestávky, kedy robím bežný grafický dizajn pre klientov. Tieto prestávky sa môžu aj celkom dobre natiahnuť. Dlhodobo s tým bojujem, pretože sa chcem primárne venovať dizajnu písma.

Dá sa čisto len tvorbou písma dnes uživiť?

Vďaka tomu, že trhom je prakticky celý svet, určite sa to dá. S katalógom, ktorý mám momentálne, v tejto pozícii ešte nie som, ale pracujem na tom. V kombinácii s grafickým dizajnom to ale celkom ide.

Na čom momentálne pracuješ?

Po asi roku sa mi podarilo vrátiť sa k práci na vlastných veciach, takže chystám nový web, keďže som v júni premenoval štúdio, mám takmer dokončenú novú veľkú písmovú rodinu a popri tom pár ďalších projektov, ktoré viac či menej súvisia s písmom.

 

sample_woodkit

 

Aké máš vízie, ciele? Kde sa vidíš o päť rokov?

Chcel by som byť striktnejší k prijímaniu nových zákaziek. Nerád hovorím ľuďom nie a potom nadávam, keď kvôli robote pre nich odkladám svoje veci. O päť rokov by som sa chcel venovať výlučne písmu a s ním súvisiacim projektom, ako je branding a lettering.

Na záver by si mohol našim čitateľom prezradiť, ktorý skill bol pre teba kľúčový pre úspešnú prácu v dizajne.

Trpezlivosť, dôslednosť a angličtina. Praktické zručnosti sa naučí každý, ale myslím, že bez trpezlivosti a ochoty pracovať s klientom aj napriek komplikáciám, to nejde. A platí to samozrejme aj opačným smerom. Snažím sa tiež byť čo najdôslednejší v komunikácii a termínoch. Na emaily zväčša odpovedám do dvoch hodín, som organizovaný. No a angličtina je nevyhnutná, ak má človek ambície presiahnuť hranice Slovenska. Ako dizajnér písma by som bol bez nej stratený.

Viac z Ondrejovej tvorby nájdete na stránke setuptype.

 

sample_bismuth sample_doko_sans sample_doko sample_klimax sample_odesta sample_remi