Optika v Bratislave vyzerá vďaka svojmu dizajnu ako vystrihnutá zo svetovej metropoly

Optika v Bratislave vyzerá vďaka svojmu dizajnu ako vystrihnutá zo svetovej metropoly
Podľa článku od autora Jakub Moravčík, Archinfo.sk, autori projektu: Ing. arch. Andrej Olah, Ing. arch. Filip Marčák

Slovenskí architekti ťa znova presvedčia, že vieme robiť svetovú architektúru. Optika v Bratislave ťa očarí svojím jednoduchým, no o to krajším interiérom.

Zdroj: Nora a Jakub Čaprnka

Už samotné miesto nesie silný architektonický odkaz. Optika sídli v parteri funkcionalistického Živnostenského domu (dnes Nová scéna). Architekt Klement Šilinger navrhol v roku 1928 jednu z najväčších budov na Slovensku (v tej dobe), ktorá pozostáva z dvoch blokov prepojených mostíkom v úrovni prvého poschodia. Dynamiku objektov zvýrazňuje zatočená stredná ulička, ktorá spája Vysokú ulicu s Kollárovým námestím. Práve Živnostenská ulica napriek svojmu súčasnému stavu nesie silný genius loci, ktorý ovplyvnil aj výsledný návrh.

Andrej Olah s Filipom Marčákom rešpektujú danosti miesta. Otvorená dispozícia nie je preplnená vitrínami. Vystavené je len to podstatné. Nekomplikovaný, a funkčný priestor pôsobí nenútene, bez snahy o samoúčelnú exibíciu. Táto jednoduchosť a ľahkosť však skrýva množstvo náročných detailov, ktoré na prvý pohľad nie sú zrejmé. Umožňujú však plnohodnotné využitie priestoru. Architekti sa vyhrali so zariadením, ktoré očividne harmonizuje s koncepciou interiéru.

Viac podobných článkov nájdeš na Archinfo.sk

Materiál v prirodzenej forme dopĺňa v interiéri optiky výrazný farebný motív. Farba, ktorá lemuje časť stien oživuje priestor, vystupuje v príjemnom kontraste k triezvej čistote bielej omietky a liatej podlahy.

Zdroj: Zdroj: Nora a Jakub Čaprnka

Viac slovami architektov z ateliéru GRAU:

Zita, mala byť od začiatku rodinná firma. Náš priateľ Daniel, jeden zo zakladateľov, nás oslovil s novým konceptom, ktorý sa mal výrazne odlíšiť od ostatných optík svojou čistotou a jednoduchosťou, s dôrazom na precízny výber dioptrických rámov. Oslovil nás už pri hľadaní miesta, čo bolo určujúce aj pri samotnom návrhu interiéru. Nakoniec sme našli nie úplne ideálny priestor, v ktorom práve skončila prevádzka kaviarne.

Podstatným zásahom bolo vybúranie priečky rozdeľujúcej interiér na dva samostatné celky. Keďže bol priestor značne členitý, bolo potrebné ho najprv vyčistiť a zjednodušiť, vytvoriť takzvanú pohľadovú stenu, ktorá rozdelila interiér na časť zázemia a vyšetrovne zraku, a časť samotného obchodu, kde sú vystavené dioptrické rámy.

Zdroj: Nora a Jakub Čaprnka
Zdroj: Nora a Jakub Čaprnka

Interiér optiky Zita je založený na jednoduchej farebnej bordúre, ktorá lemuje časť stien a opticky tak zjednocuje interiér do jedného celku. Podlaha je z cementového samonivelizačného poteru s priznanou vlastnou farebnosťou.

Koncept dotvárajú čierne vložené nábytky a masívny pult s dubovou dyhou. Snažili sme sa zámerne potlačiť samotný dizajn, tak aby hlavnou dominantou priestoru boli samotné rámy okuliarov.

Zdroj: Archinfo.sk