zdroj: thoughtcatalog

Prečo sa dizajn a emócie nedajú riešiť oddelene?

Stále platí to, že sex predáva, no vždy sú tu aj iné ľudské potreby ktoré dokážu hýbať svetom dizajnu a reklamy.

103H(Obrázok: gratisography)

Každý dizajnér či marketér by si mal uvedomiť jedinú zasadnú vec: Na emóciách SKUTOČNE záleží. Akokoľvek dobrý dizajn či marketingová stratégia nebude fungovať bez tej zázračnej emocionálnej esencie. Dizajn je vytváraný ľuďmi a pre ľudí, ktorý sú našťastie emocionálnymi bytosťami. Prečo našťastie? Pretože potom to celé WUUU a celé HAAA okolo dizajnu bolo zbytočné. Ľudia by jednoducho nereagovali, neobdivovali a čo je pre ekonomiku dôležite, nenakupovali by.

Untitled-3(Obrázok: soyuz-coffee-roasting)

Práve emócie ktoré ako dizajnér vložíte do svojho výtvoru sa premietnu vo výslednom úspechu či neúspechu daného produktu. Zákazníci a ich emočné správanie určuje, ktorý dizajn je tým  “must-have” alebo naopak, ho odsúdia k zániku. Emócie víťazia nad racionalitou. Pocit vyvoláva predstavu ktorá vytvára túžbu. Túžba vlastniť určitý tovar víťazí nad chladnou logikou. Emócie a dizajn sú hybnou silou marketingu.

Je všeobecne známe, že drvivú väčšinu rozhodnutí robíme na základe emócií, intuície a racionálne argumenty hľadáme až následne, aby sme si svoje rozhodnutie vnútorne odôvodnili.

Ak chceme vytvoriť skutočne kvalitný a žiadaný dizajn, musíme nájsť niečo, čo z nášho produktu urobí “produkt snov”. Niečo viac, než je kvalita či technické parametre. A tým niečím sú práve emócie. Samozrejme, pokiaľ chceme aby mal náš produkt úspech je potrebné sa zamerať hlavne na tie pozitívne emócie, napr. evokácia príjemných spomienok. Emócie pracujú v prospech produktu vtedy, keď sú pre príjemcu dostatočne uveriteľné. Ponúkaná pridaná hodnota v podobe emócie v spotrebiteľovi zanechá pozitívny dojem a tým výrazne prispieva k budovaniu silného brandu. Táto ponúkaná pridaná hodnota môže byť tým, čo z „normálnej“ značky robí „love brand“.

259H(Obrázok: gratisography)

Najúspešnejšie značky na svete majú spoločnú črtu. Komunikujú emócie a hodnoty, s ktorými sa stotožňujú ich zákazníci. Emócie u spotrebiteľov vyvolávajú chuť zdieľať produkt s priateľmi, či blízkym okolím. To, že vlastníme výrobok určitej značky, o nás niečo vypovedá. Ľudia, ktorí si kupujú počítač značky Apple, sú ochotní vynaložiť dvojnásobok peňazí za imidž, ktorý jeho používaním získajú. Cítia sa byť súčasťou Jobsovej komunity, ktorá „mení svet“. Vyjadrujú tým svoju sociálnu identitu, hlásia sa k rovnakej „krvnej skupine“, kým ostatných považujú za outsiderov.

Dizajnér či marketér by od začiatku procesu tvorby mal brať do úvahy aj emocionálny rozmer danej veci pretože máločo tak intenzívne ovplyvňuje život človeka ako práve emócie.