IKEA_insight
zdroj: Elliot Evan/Arturo Torres

#SketcherInsight: Ako IKEA a Balenciaga spôsobila revolúciu v kreatívnom priemysle

Aj keď vás tieto dve značky už asi prenasledujú všade kde sa (virtuálne) pohnete, dovoľte mi ešte jedno poohliadnutie sa, za týmto skvelým príkladom toho, ako bravúrne zvládať aj na prvý pohľad nežiadúce situácie v online marketingovom svete. 

Ako iste viete, všetko to začalo tým, keď francúzsky módny dom Balenciaga uviedol do predaja svoju modrú tašku, ktorá sa až príliš podobala na tú z IKEA. Kto náhodou nevidel, tak sledujte:

ikea_balen_coverZdroj: IKEA/Balenciaga

Poviete si, no tak sa podobajú, no a? Zaujímavé to začalo byť v okamihu, keď ste zbadali cenovky oboch tašiek. Jedna za 0,99 $ druhá za vyše 2 000 $. Asi nemusíme konkretizovať, ktorá bola tá drahšia. Práve tu sa to celé začalo a zrazu bol celý internet zaplavený podobným obrázkami ako je tento:

tweetZdroj: Twitter

Kedže prvý krok spravila Balenciaga, uvedením svojej modrej tašky na trh, všetci netrpezlivo čakali, s čím príde IKEA. Ako iste viete, všetkých dostala do kolien, keď vypustila svoj „plagát“, ako rozoznať pravú IKEA FRAKTA tašku od falošnej (viď Balenciaga). Lepšie to IKEA spraviť asi ani nemohla. Veď posúďte sami.

ikea1Zdroj: IKEA

V tomto okamihu bol víťaz tohto „flirtu“ jasný. IKEA zlízla smotanu a celý online svet mohol fungovať ďalej. Lenže nestalo sa tak. Stalo sa niečo, čo IKEA a Balenciaga už duplom, nemohli predpokladať. Dizajnéri z celého sveta zapli na plné obrátky a začali chŕliť jeden produkt za druhým. Nie však hocijaké.

Inšpirované práve IKEA FRAKTA. A tak sme mohli vidieť modré šiltovky, rúška na ústa, „tangáče“, či dokonca tenisky a mikinu vyrobenú z tejto kultovej tašky.

Hype okolo IKEA a Balenciaga dostal úplne nový rozmer a podnietil kreatívcov z celého sveta, aby sa zapojili a vyťažili z tejto „kauzy“ maximum. Niektorým to vyšlo naozaj bravúrne.

@ikeausa x @nike by @frecustoms #hskicks

A post shared by HIGHSNOBIETY (@highsnobiety) on

i feel like Demna today😎 #ikea #balenciaga

A post shared by vandy® (@vandythepink) on

Tailor-made for my girl @aria.duan 👌 #IKEAMASK #HANDCRAFT #FRAKTA #FRAKTAMASK

A post shared by Zhijun Wang (@zhijunwang) on

HOW TO IDENTIFY AN ORIGINAL FRAKA CAP: A CONCEPT BY @PLEASURES.NOW & CHINATOWN MARKET AVAILABLE SOON.

A post shared by CHINATOWN MARKET (@chinatownmarket) on

BALENCIAGA x IKEA limited hoax thong

A post shared by signe ralkov (@signeralkov) on

 

Skoro som zabudol. Na toto som natrafil len nedávno a naozaj ma to dostalo. Tu si už poviete, nezašlo to už príliš ďaleko? Nie, nezašlo. The Shoe Surgeon v spolupráci s dizajnérom menom Elliot Evan vytvorili naozaj dokonalý IKEA set z tenisiek a „bombery“, ktorý je alebo bol limitovaný na 10 kúskov s cenovkou 1 500 $. Šialené, že?

shoe_jacketZdroj: The Shoe Surgeon/ Elliot Evan
ikea2Zdroj: The Shoe Surgeon/ Elliot Evan

Ak sa na to pozrieme z pohľadu PR, kto na tomto „flirte“ najviac získal a kto teda stratil? Odpoveď určite nie je taká jednoznačná. IKEA je už dlhodobo líder vo všetkom, čo robí. Okrem toho ich kampane sú balzamom na dušu. Balenciaga je taktiež „topka“ vo svete módy a asi by bol svet až príliš naivný, keby niekto tvrdil, že to tejto francúzskej značke uškodilo. (Aj keď na prvý pohľad, sa to zdať môže, kedže IKEA tašku za vyše 2 000 $ doslova zakopala pod „virtuálnu“ zem.)

Kiež by prišiel o mesiac niekto, kto by povedal, že to bolo celé naplánované a obidve značky v tom boli spolu. Vtedy by sa asi bez pochyby jednalo o najlepšiu kampaň na svete. Možno by aspoň stačilo predstaviteľom Balenciaga povedať, že inšpiráciu našli práve v 0,99 $ IKEA taške.

No nič, ostáva nám už len čakať s čím kreatívny svet príde najbližšie. Ja osobne čakám na IKEA FRAKTA Wayfayer Sunglasses. Uvidíme.