Slovenskom sa šíri kampaň s ruským slovom „почему“, ktorej nerozumieš

Slovenskom sa šíri kampaň s ruským slovom „почему“, ktorej nerozumieš

Aj ty si si určite všimol kampaň, ktorá sa nám prihovára v ruskej azbuke? Výraz ako „почему“ a mnohé ďalšie sú súčasťou kampane Nerozumieme, ktorá má priblížiť mladým ľuďom udalosti z augusta roku 1968.

Kampaň odštartovala na chodníku banskobystrického námestia SNP umeleckým obnovením nápisu „почему“, ktorý v preklade do slovenčiny znamená „prečo“. Vidieť ju môžeš aj na bilbordoch, kde sa nám prihovára rovnako v azbuke a v slovenčine je len odkaz na webovú stránku www.nerozumieme.sk.

Celá komunikácia vznikla na podnet Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý sa spojil s reklamnou agentúrou Mark BBDO. Spoločne chcú dosiahnuť, aby sa na udalosti z 21. augusta 1968, kedy bol vpádom cudzích vojsk násilne potlačený demokratizačný proces v krajine a vyhasli životy mnohých nevinných ľudí a nastalo viac ako 20 rokov „normalizácie“, nezabudlo.

Zdroj: Mark BBDO

Po invázií cudzích vojsk sa totiž zjavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy protestujúce proti okupácii. Mnohé boli napísané v azbuke, keďže najväčším symbolom tej udalosti boli ruské tanky v uliciach našich miest. „Azbuka a ruština ako jazyk bola vtedy povinne vyučovaná už na základných školách. Dnešní mladí jej už nerozumejú a na tomto sme postavili metaforický nápad kampane,“ prezradil copywriter reklamnej agentúry Ivan Fiedler z agentúry Mark BBDO.

Zdroj: Mark BBDO

Autorský tím však zdôrazňuje, že nejde o  politickú kampaň. Cieľom je výlučne pripomenúť si 50. výročie, venovať spomienku obetiam týchto udalostí a priblížiť to najmä mladej generácii, ktorá v mnohých prípadoch ani len netuší, že sa niečo také stalo.

Zobrali sme autentické heslá z tej doby a použili ich v dnešnej, umeleckejšie stvárnenej, podobe. Tak ako dnešní mladí nerozumejú azbuke a čudným nápisom na vizuáloch, tak ani vtedajší mladí nerozumeli, ako je možné porušiť medzinárodné právo a byť okupovaný cudzími vojskami. To je pointa kampane,“ dodal Fiedler.

Hlavná časť kampane je nasadená v online prostredí a na banneroch, prostredníctvom natívnych článkov či prostredníctvom krátkych videí, v ktorých účinkujú známe osobnosti. Doplnkovou je outdoorová kampaň a rozhlasová reklama.

Okrem Mark BBDO sa na kampani podieľa agentúra event2all a digiálna agentúra Diorama.