SME má „židojašterskú“ kampaň plnú konšpirácií. Podľa reklamného experta sú to študentské srandičky

SME má „židojašterskú“ kampaň plnú konšpirácií. Podľa reklamného experta sú to študentské srandičky

Sme predstavilo kampaň, v ktorej ľudí vyzýva, aby si predplatili ich denník. Slovenskú verejnosť sa snaží osloviť súbojom vlastných novinárov s konšpirátormi, ktorí sú súčasťou viacerých spotov. Denník jednotlivé postavy dokonca zvizualizoval.

Šéfredaktorka Beáta Balogová vs. konšpirujúci troll, redaktori Sme Adam Valček vs. vykonšpirovaný židojašter, Peterz Schultz vs. vykonšpirovaný iluminát alebo Tomáš Prokopčák vs. vykonšpirovaný chemtrail. Toto sú dvojice v „battle“ a denník Sme sa ľudí sediacich pred televíznymi obrazovkami alebo na internete pýta kto vyhrá. „Buďte na strane SME v boji proti konšpiráciám,“ vysvetľuje na konci spotov voiceover.

Pojem ako napríklad „židojašter“, ktorý denník využíva vo svojej reklame, je známy skôr pre používateľov internetu. Bežný Slovák, ktorý ju uvidí v televízii, si pod týmto pojmom môže predstavovať laicky povedané hocičo. Dokonca ďalším šírením môže tento pojem ešte viac „zľudovieť“.

„Kampaň SME proti konšpiráciám reaguje na čoraz väčší problém, aký predstavujú hoaxy, fake news a šírenie konšpiračných teórií, ktoré dnes získavajú falošnú legitimitu z najvyšších miest. Nejde už len o informácie, ktoré si medzi sebou šíria malé skupiny na sociálnych sieťach, ale masový fenomén, ktorý používajú aj vrcholní predstavitelia štátu. To z nich robí reálneho protivníka, proti ktorému sa treba postaviť serióznou a dôveryhodnou žunalistikou,“ vysvetľuje pre Sketcher marketingová riaditeľka Petit Pressu Monika Kľusková.

Ďalším faktom je, že SME v kampani dalo jednotlivým konšpirátorom reálnu podobu, čo doposiaľ nikto neurobil. Na bežného Slováka môže dokonca pôsobiť ako „akčný“ hrdina.

„V kampani sme potrebovali konšpirácie vizualizovať. V spolupráci s agentúrou sme vybrali viaceré, o ktorých v minulosti mohli počuť aj ľudia, ktorí takýto typ ‚pseudoinformácií‘ nevyhľadávajú. Veríme, že naši čitatelia a všetci, ktorých kampaň zasiahla, pochopili vyobrazené konšpirácie ako jasnú nadsázku,“ dodáva.

Táto kampaň nie je jedinou, ktorú SME predstavilo verejnosti počas posledných dní. Denník si v nej pripomínal obete holokaustu prostredníctvom Stories na Instagrame, ktoré „nesmeli“ zmiznúť. Viac o kampani si prečítaj v článku TU!

Značka SME si zaslúži viac ako ‚študentské srandičky‘. Veľmi sa mi páčili ich Stories na Instagrame, v ktorých si pripomínali príbeh z boja proti fašizmu. To bola podľa mňa komunikácia hodná značky SME. Takisto mali kedysi veľmi dobrú kampaň na esemeskové predplatné,“ vysvetľuje pre Sketcher.sk partner v reklamnej agentúre Respect APP a prezident KRAS-u Róbert Slovák.

Čo sa týka predošlej smetiarskej kampane a tejto aktuálnej „židojašterskej“ hovorí, že pre neho patria do kategórie „zbytočná kreativita“. „Navyše to ani veľmi logicky nesedí, protivníkmi serióznych novinárov sú tvorcovia konšpirácií a nie konšpirácie samotné. Škoda!,“ komentuje.

Za kreatívnym konceptom celej kampane je reklamná agentúra Istropolitana Ogilvy, ktorá so značkou Sme spolupracuje dlhodobo.