Tomáš Olekšák: Concept art predávajú skôr dobré nápady, prevedenie nie je až také dôležité.

Tomáš Olekšák: Concept art predávajú skôr dobré nápady, prevedenie nie je až také dôležité.

Mali sme možnosť porozprávať sa s Tomášom Olekšákom, ktorý pracuje v úspešnej slovenskej hernej spoločnosti Pixel Federation ako concept artist. Toto zameranie u nás nie je až tak rozšírené a preto sme sa chceli pozrieť trocha za oponu. 

Tomáš, skús nám dať rýchly pohľad na svoj background? Kedy ťa pohltil svet grafickej kreatívy?

Mám 25 rokov, pochádzam z Popradu a momentálne žijem a pracujem v Bratislave. Odmalička som mal strašne rád animované seriály Gummi Bears, Tale Spin a Ducktales z dielne Disney, rovnako ako ich celovečerné rozprávky a komixy s Káčerom Donaldom. Všade som si čmáral Spidermana, zbieral pokémonov, skúsil prvé videohry a asi ma to nejak prirodzene ťahalo týmto smerom. Neskôr som objavil Photoshop a metódou pokus-omyl sa ho pomaly naučil používať. Som samouk, bolo to pre mňa hobby popri strednej škole.

01

Tomáš Olekšák

Momentálne pracuješ ako concept artist (oprav ak to nie je správne pomenovanie tvojej práce) pre veľmi úspešnú slovenskú spoločnosť Pixel Federation. Ako si sa k tejto príležitosti dostal?

V podstate úplnou náhodou. Predtým som pracoval ako Senior Graphic Designer pre slovenskú reklamnú agentúru Elite Solutions, kde som robil hlavne na projektoch pre slovenské a české O2. Kamarátka, ktorá vedela, že si po večeroch rád kreslím, mi povedala o Pixel Federation, kde zhodou okolností hľadali ilustrátora. Vždy som chcel pracovať v hernom priemysle, netušil som však, že sa mi to podarí už na Slovensku. Vypracoval som pre Pixel zadanie a ponúkli mi prácu.

Kariéra concept artistu spadá do veľmi špecifického odvetvia kreatívy. Mnoho ľudí dokáže celkom slušne kresliť a s troškou úsilia by zo seba dokázali dostať naozaj kvalitný výsledok. To však nie je jediný faktor, ktorý zaručí úspech alebo aspoň to, že dostane šancu. Čo teda v tvojom odvetví hrá ešte kľúčovú rolu?

Myslím si, že veľa ľudí má v sebe potenciál robiť kvalitné veci. Otázka je, či sú tomu ochotní venovať čas a či sa nevzdajú pri prvom neúspechu. Osobne som sa nikdy nepovažoval za talentovaného človeka, ale vždy som sa na sebe snažil pracovať a posúvať sa niekam. Nie je to len o kreslení, treba aj rozmýšľať nad funkcionalitou. Čo je to za človeka, v akom prostredí žije, čo všetko už má za sebou. Všetky tieto veci musíte vizuálne odkomunikovať, pridáva to na uveriteľnosti charakteru. Treba byť flexibilný, vedieť sa prispôsobiť grafickému štýlu, byť schopný nakresliť hocičo – od komplexných scén až po malé predmety. To sú momentálne veci, na ktorých sa snažím pracovať.

04

Tomáš Olekšák (Pixel Federation)

Čo to teda znamená byť concept artist v Pixel Federation, aké úlohy máš na starosti?

Momentálne som súčasť tímu, ktorý pracuje na projekte Morning Men. Mojou úlohou je pod vedením art directora dizajnovať a ilustrovať všetko, čo naši scenáristi a game dizajnéri potrebujú k rozpovedaniu herného príbehu. Pár dní pracujem na rozpadnutom robotovi v strede púšte, potom napríklad na predmetoch, ktoré má hlavná hrdinka rozhádzané na stole. Vždy musím myslieť na to, aby sa grafika dala bez problémov použiť v animácii. Je to rôznorodá práca.

Aké vybavenie potrebuješ na to, aby si mohol plnohodnotne tvoriť svoje koncepty? Vezmeš ešte do rúk klasickú ceruzku alebo si čistokrvný digitalista?

Raz za čas si rád niečo nakreslím ceruzou, v práci ale pracujeme čisto digitálne. Ja osobne pracujem na Wacom Intuos tablete v kombinácii s klávesnicou.

07

Tomáš Olekšák 06
Tomáš Olekšák

Už si zažil situáciu, kedy si kreslením nejakého konceptu strávil hodiny, ak nie dni a vo výsledku bol úplne zhodený zo stola? Stáva sa to, alebo sú to skôr len úpravy?

To sa veľmi nestáva, podstata konceptu je v čo najkratšom čase zvizualizovať nejakú myšlienku, či už svoju alebo scenáristovu. V tejto fáze sa niečo vyberie a až potom sa z toho stane po pár hodinách renderovania ilustrácia. Interné veci sú častokrát len hrubé sketche. Úpravy sa samozrejme dejú, s výsledkom musia byť spokojní scenáristi a aj art director. Častokrát sa viacerí stretneme pri stole a rozmýšľame nad vecami spoločne, ušetrí to čas.

Na koľko dôležité je mať kvalitný prehľad a vedieť sa orientovať v hernom priemysle pre tvoju prácu?

Určite je to plus, záleží však na akom projekte človek pracuje. Ak ide o zabehnutú facebookovú hru, ktorá beží už niekoľko rokov, stačí byť flexibilný a napojiť sa na definovaný grafický štýl. Ak ide o novinku v procese vývoja, treba mať určite prehľad, ako podobné hry fungujú a vyzerajú vo svete.

02

Tomáš Olekšák

Vyskytujú sa aj v tvojom zameraní nejaké trendy? V iných odvetviach dizajnu je in raz toto, potom zasa niečo nové a tak sa týmto trendom vyhnúť v podstate nedá. Ako to teda je?

Určite. Je to ale škoda, veľa ľudí potom podľa mňa stratí svoju identitu a je z nich len ďalšie dievča čo kreslí ako loish alebo chalan, čo chce byť ďalší Mike Mignola. V tejto dobe je strašne jednoduché nájsť na internete výborného umelca a okopírovať jeho rukopis. Čo sa však týka concept artu, ten predávajú skôr dobré nápady, prevedenie nie je až také dôležité. Presne tam je vidieť, či autor naozaj vie, čo robí. Osobne sa snažím trendom vyhýbať a sám si nájsť, čo sa mi vlastne páči.

Je podľa teba možné, že sa niekto tomuto odvetviu priučí aj neskôr v živote? Alebo si to vyžaduje aj niektoré zručnosti, ktoré sa jednoducho musia trénovať už od mala?

Začať sa dá kedykoľvek. Ak sa človek rozhodne, že sa chce niečomu vážne venovať a bude na sebe makať, stačí si sadnúť za stôl a proste začať pracovať. Chvíľu to určite potrvá, ale podľa mňa takáto cesta nikdy nekončí, učíme sa predsa celý život :)

08

Tomáš Olekšák

Máš nejaký idol? Niekoho, kto ťa v tvojom zameraní skutočne ovplyvnil?

Zlomový bod pre mňa bol určite Creaturebox. Keď som prvýkrát videl ich ilustrácie, rozhodol som sa, že budem brať kresbu vážne a začnem na sebe pracovať. Joe Madureira so svojimi Battle Chasers ma zase dosť inšpirovali ohľadom komixu, raz by som chcel vytvoriť niečo podobné. Momentálne sa mi veľmi páči štýl ilustrátorov Jakuba Rebelku, Dmitryho Klyushkina a Sergiho Brosu. A v neposlednom rade môj kolega na projekte, každodenný zdroj inšpirácie.

V akom stave je podľa teba slovenský concept art, alebo širšie CG art? Máme tu aj svetovú konkurencie schopnosť alebo nám stále niečo chýba? Samozrejme, že vieme nájsť také úspešné príklady, ale keď sa na to pozrieme z širšieho uhla pohľadu?

Máme tu šikovných ľudí, nie je ich však veľa. Veľmi málo ľudí ide napríklad študovať kresbu s tým, že chcú byť profesionálni ilustrátori pre herný priemysel. Väčšinou sú to ľudia, ktorí si už odmalička radi kreslia a našli spôsob, ako sa tým živiť.

A keď to porovnáš napríklad so susednou Českou republikou?

Na toto veľmi neviem odpovedať, myslím si však, že tam je to veľmi podobné. Napríklad s Poľskou scénou sa to nedá ani porovnať. Môj osobný názor je taký, že poľskí a ruskí ilustrátori sú svetová špička.

05

Tomáš Olekšák

Tvoj bežný pracovný deň vyzerá stále približne rovnako alebo je to každý deň nová výzva?

Každý deň je rovnaký v tom, že si musím sadnúť za stôl a niečo nakresliť :) Práca vo firme je pre ilustrátorov veľmi rôznorodá a nemusím sa báť, že by ma stále čakalo to isté.

Čo ťa okrem kreslenia v živote ešte naozaj baví?

Hranie videohier, sledovanie filmov a seriálov s mojou priateľkou a ranná káva.

03

Tomáš Olekšák