Viktor Javorek: Na Slovensku je nevkus všadeprítomný, 40 rokov socializmu tak skoro nevymažeme

Viktor Javorek: Na Slovensku je nevkus všadeprítomný, 40 rokov socializmu tak skoro nevymažeme

Prinášame ti inšpiratívny rozhovor s dizajnérom Viktorom Javorekom, s ktorým sme sa porozprávali o jeho kariére, tvorbe a skúsenostiach a o tom, čo si myslí o dizajne na Slovensku.

 

viktor javorek office cut

 

Ahoj, Viktor, skús nám na úvod povedať pár slov o sebe :)

Som dizajnér. Moja sľubná kariéra začala na základnej škole v prvej triede na výtvarnej výchove, kde som nakreslil z celej partie najkrajšiu Auróru útočiacu na Zimný palác počas Boľševickej revolúcie. Odmenou a zároveň rodinnou hanbou bolo vyvesenie výkresu na červenú školskú nástenku vedľa fotiek komunistických kádrov, kde vedľa Lenina a Stalina svietilo už aj moje meno. Aj napriek tomuto Švejkovskému incidentu a nie veľmi šťastnému štartu s politickým podtónom dizajnéra som mal doma naďalej výtvarnú podporu a úhradu farbičiek v plnej výške. Odvtedy politické zadania radšej neberiem.

 

glukomer luxe

Viem, že momentálne študuješ na Fakulte umení v Košiciach — čo ťa viedlo k rozhodnutiu ísť na vysokú školu už po niekoľkých rokoch praxe úspešného grafika?

Ísť študovať na Fakultu umení považujem za jedno z mojich najlepších a najracionálnejších rozhodnutí. Rozhodnutie prišlo hneď po kurze kreslenia organizovanom na fakulte, kde som sa o prijímačkach a detailoch štúdia dozvedel. Na kurze sme kreslili oblečené modelky a sľúbili nám, že na VŠ v rámci ateliéru budeme kresliť dievčatá nahé (smiech). Teraz vážne. Keďže na dizajn sa v Košiciach prijíma len 16 ľudí, talentovky som bral ako pokus a nič som si nesľuboval. O to väčšia radosť bola, keď ma vzali.

 

lamborghiny

 

Prvotná myšlienka štúdia bola zvýšiť si vzdelanie z oblasti grafického dizajnu a typografie, kde som začínal pociťovať strop, ktorý som v rámci svojich možnosti dosiahol a nevedel som sa pohnúť z miesta. Ďalšie pozitívum bolo, že na škole sú vyučujúci z praxe, kde mnohí z nich popri učiteľských povinnostiach profesionálne podnikajú, získavajú radu ocenení a tak bolo rozhodnuté, že nemôžem nič stratiť. No a negatívum bolo, že po ateléri sa nakoniec namiesto nahých báb–modeliek pohybovali nahí, postarší chlapíci. Výsledok? Horšie známky z figurálnej kresby.

 

latkova mapa

 

Začínal si s grafickým designom — čo ťa priviedlo aj k produktovému designu? Mal si k tomu vždy blízko alebo to bolo skôr o náhode?

K produktovému dizajnu som sa reálne dostal až na vysokej škole. Síce vždy som inklinoval k pekným a kvalitným materiálnym veciam, ale to že je tento odbor pomerne rozsiahly a nedá sa naučiť doma na kolene som pochopil hneď, ako môj úplne prvý prototyp po troch mesiacoch práce putoval krátkou cestou na košické smetisko. Tento neúspech ma zároveň naštartoval a svet navrhovania produktov si ma pomaly získal. Dnes pri väčšine predmetov, ktoré vezmem do rúk si uvedomujem, koľko je za nimi práce, vývoja, testovania, myšlienok spríjemniť alebo zjednodušiť nám život.

 

V čom sa líši designový proces v produktovom a v grafickom designe?

V grafickom dizajne je pre dizajnéra dôležité v prvom rade sledovať trendy. Ak sa má grafika odlíšiť, zaujať a tak zákazníkovi priniesť hodnotu je kľúčová myšlienka, nápad, čo zvyčajne zaberie najviac času v tvorbe. Ako samozrejmosť beriem technickú správnosť prevedenia, vyhýbaniu sa typografickým chybám a podobne. Pri zložitejších weboch alebo aplikáciach sa rieši UI, UX, čo je veľká téma a celá veda z oblasti testovania a psychológie.

 

tragac square

 

Pri priemyselnom dizajne je proces náročnejší a estetická časť sa tvorí hlavne na začiatku a je to možno 5% z celkovej práce. Potom prichádza na rad prieskum a výber materiálov, štúdium fyzikálnych vlastností, výrobných technológií, ergonómie, prepočet nákladov, vytvárajú sa modely z kartónu, plastu, neskôr modely v 3D programe. Ak bude výrobok povedzme plastový, navrhujú sa vstrekovacie formy, kde jedna takáto forma stojí desiatky až stovky tisíc eur. Produkt je preto potrebné navrhnúť tak, aby bol ekonomicky rentabilný.

Samozrejme, že za výrobkom stojí tím odborníkov, toto všetko dizajnér nerobí sám, ale keďže produktu dáva tvár, musí mať prehľad z každej oblasti a musí ju zahrnúť do konceptu. Celkový proces uvedenia produktu do sériovej výroby trvá približne dva roky. Je to fascinujúce, keď si uvedomím, čo všetko stojí za výrobou povedzme klasickej stoličky.

 

polygon

 

Vyskúšal si si prácu v agentúre, ale aj napriek tomu si už dlhé roky ostal verný freelancingu. Aké sú podľa teba výhody a nevýhody práce freelancera?

Kedysi dávno som odpracoval 3 mesiace pre Pražskú reklamku ako grafik. Práca to bola divoká, každý týždeň som nadizajnoval a nakódil do html 2-3 weby a vytvoril logá pre 2-3 firmy vo viacerých variáciach. Na originalitu a nápaditosť nebol čas a tak sme vlastne svorne produkovali vizuálny odpad kadenciou samopalu. Keďže mám skúsenosť len s touto jednou agentúrou, neviem objektívne zhodnotiť, či to platí na agentúry všeobecne.

Každopádne po tejto skúsenosti som sa osamostatnil a síce dizajnoval som ďalej, len s tým rozdielom, že už som sa stretával s ľuďmi, s ktorými som sa stretávať chcel, pracoval som na zákazkách, ktoré ma bavili a robil to, čo mi v tom čase dávalo aký–taký zmysel. Pre mňa osobne bolo kľúčové sa nezúčastňovať viac tohto blázinca, ale radšej skočiť do blázinca iného, ktorý k mojej povahe sadol viac. Na druhej strane sú aj dobrí a spokojní zamestnanci, pre ktorých je príjemnejšie ostať v zamestnaní a nestarať sa o marketing, predaj, účtovníctvo, dane, odvody… tí sú samozrejme tiež veľmi dôležití pre firmu a takisto si zaslúžia úctu a rešpekt.

Preto výhody a nevýhody podnikania/zamestnania budú iné pre každého zvlášť. Predsa by som spomenul hoci neviem, či to je nevýhoda, alebo skôr fakt, ale pri freelancingu je dôležitá disciplína a dobrý self-manažment. S tým ide ruka v ruke oddelenie práce od súkromia čím sa dostávam ku kvalitnému duševnému odpočinku. S únavou klesá produktivita, To–do list sa rýchlejšie napĺňa, ako vybavuje, veci sa začnú sypať a hrozí krach, či vyhorenie. Na druhej strane si tým mnohí prejdú, dôležité je sa poučiť, chyby neopakovať a ísť ďalej.

 

vazy bends

 

A čo klienti a zákazky? Podľa čoho si vyberáš, na akom projekte budeš pracovať, a ktorý okamžite odmietneš? 

Vyskúšal som rôzne spôsoby a spätne vidím, že brať všetko zaradom a od každého nebolo veľmi rozumné. Našťastie už na to nie som odkázaný ako kedysi a okrem toho vznikali zbytočné chyby, časová tieseň, stres. Poslednú dobu sa mi osvedčilo nič nesiliť, jednania s potencionálnym klientom viesť úplne slobodne a tak do projektu idem len ak: sa dokážeme so zákazníkom naladiť na jednu vlnovú dĺžku, zákazka alebo firma ma zaujme a musím mať vnútorný pocit, že zákazníkovi viem niečo priniesť. Ak pri jednom z týchto bodov je zaváhanie, spoluprácu radšej s pokorou odmietnem, alebo posuniem niekomu inému.

 

Na akom zaujímavom projekte momentálne pracuješ?

Rád by som sa pochválil, lenže s tými najzaujímavejšími projektmi rozloženými na nasledujúce mesiace buď som viazaný mlčanlivosťou, alebo by to voči zákazníkovi nebolo fér prezradiť. Poviem len že sú to 3 väčšie zákazky a z oblasti UI/UX a produktu.

V rámci pomoci tým, čo to potrebujú som sa podujal nadizajnovať knižku „Dia šlabikár 2“ pre neziskovú organizáciu Spišiačik. Je to príručka pre diabetikov v náklade 2000 kusov a za celou myšlienkou stojí pán Ing. Peter Herceg zo Spišskej novej Vsi.

 

q lamp

 

Máš na konte niekoľko ocenení za svoj design — slovenských aj medzinárodných — ktoré si ceníš najviac a prečo ?

Nejaké to drobné ocenenie sa tam nájde. Účasť na výstavach beriem ako povedzme marketingové plus, ktoré dizajnérovi môže málinko pomôcť, alebo poslúžiť ako dôkaz o tom, že kráča s dobou a má čo ponúknuť. Samozrejme je viac šikovných dizajnérov, ktorí nikde nič nevystavovali.

 

Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvojej tvorbe? Kde hľadáš inšpiráciu?

Inšpirácia prichádza s konkrétnymi zákazkami, ktoré realizujem. Ale najsviežejšie myšlienky mávam v prírode alebo pri športe kde pri fyzickej záťaži uvoľňovanie endorfínov môj mozog príjemne naštartuje.

 

nafukovacie sneznice

 

Ako vnímaš súčasný dizajn na Slovensku?

V oblasti vkusu ľudí, 40 rokov socializmu tak skoro nevymažeme. Nevkus je všadeprítomný, začínajúc pestrofarebnými panelákmi cez gýčové reklamy na billboardoch až po grafický odpad ponúk, ktorý nám behom pár dní pravidelne upchá poštovú schránku. Vlastnú veľkovýrobu pod značkou Made in Slovakia prakticky nemáme, možno nejaké plastové vedrá, kvetináče, pneumatiky. Jedna politická strana mala v programe obnovenie výroby trolejbusov, to mi prišlo úsmevné. Asi chceli konkurovať Muskovej Tesle.

 

Čo by si odkázal naším čitateľom na záver? 

Nasledujte svoju vášeň (smiech). Nie, robím si srandu. Táto často omieľaná fráza je podľa mňa gýčový navoňaný nezmysel. Jednoducho robte čo vás baví. Povedzme chcete podnikať, lenže vás nič nenapadá. Milujete bicyklovanie? Tak hľadajte miesto na bicyklovom trhu, čím by ste mohli prispieť a odlíšiť sa. Nech je to hoci lakovanie rámov komaxitom farebnými odtieňmi napríklad od LeCorbusiera. Pokiaľ ste zatiaľ neobjavili svoj smer, skúšajte, experimentujte a ak niečo nevyjde, nevadí, radšej si to pokaziť podľa seba, ako podľa rád niekoho iného.

 

Ďakujem za rozhovor :)

Ďakujem aj ja za oslovenie. Potešilo ma to.

www.viktorjavorek.com

Foto: archív Viktor Javorek

Pridať komentár