Zora Husarčíková: Fashion LIVE! nie je iba módna prehliadka

Zora Husarčíková: Fashion LIVE! nie je iba módna prehliadka

Fashion LIVE!  je módne podujatie, ktoré už od roku 2013 v priestoroch Starej tržnice v Bratislave sprístupňuje Slovákom to najlepšie zo slovenskej a svetovej módy.

Okrem módnych prehliadok sa podujatie rozrástlo aj o ďalšie eventy a verejnosti už túto stredu predstaví po prvýkrát Fashion LIVE! Film Festival. A my sme sa nielen naň pýtali jednej z organizátoriek podujatia Zorky Husarčíkovej.

FL! je módne podujatie, ktoré bude tento rok už po 5-krát. Asi sa to pýtajú všetci, ale kde vznikla táto myšlienka?

V podstate Fashion LIVE! bude už po 6-ty krát, v roku 2013 sa uskutočnil nultý ročník a stále ho voláme nultým, lebo vznikol za rekordné 3 týždne. Myšlienka vznikla veľmi spontánne. Keďže českí organizátori zrušili Bratislava Fashion Weekend veľmi tesne pred samotným termínom, rozhodli sme sa spolu s dizajnérmi zorganizovať vlastné podujatie iniciatívou zdolu.

Kto okrem teba stojí za projektom?

Náš tím počas roka naberá na posilách. Začíname ako traja (spolu so mnou aj kreatívna riaditeľka Olo Křížová a architekt Peter Gonda). Spolu nastavíme koncept a víziu, postupne do tímu prichádza grafik, dievčatá, ktoré zastrešujú PR. Okolo septembra je nás už okolo 10 aj s technickou produkciou. Na samotnom podujatí je v backstagei spolu s modelkami až 100 ľudí.

Ako to celé funguje? Koľko trvajú prípravy?

Prípravy vlastne trvajú celý rok. Keď sa jeden ročník uzavrie, hneď začíname s partnermi rokovať o tom nasledujúcom. Podávame granty, postupne pripravujeme sprievodné podujatia a dramaturgiu. Prípravy vrcholia okolo augusta a septembra.

Zobraziť celú galériu (3)
Zdroj: Fashion LIVE!

Čo má FL! povedať Slovákom?

Za hlavnú úlohu FL! považujem to, že má v oblasti módy a dizajnu okrem prezentovania dizajnérskych kúskov aj edukovať. Jeho úlohou je komunikovať o móde, o tom ako vzniká, o tom, prečo by mali ľudia siahnuť radšej po kvalite ako po kvantite z fast fashion brandov. Fashion LIVE! má však aj poukazovať na to, že tu máme veľa kreatívnych dizajnérov a že móda v krajine je tiež nositeľom kultúry a našej identity.

Raz si do jedného rozhovoru povedala, že tričko by nemalo byť lacnejšie ako večera. Sú Slováci už viac naklonení kupovať „dizajn“ alebo si „idú
stále reťazce?

Osobne som v tomto pozitívna. Naozaj si myslím, že ľudia začínajú byť presýtení množstvom odevov, ktoré sa na nich valia z každej strany a radšej siahnu po originálnejšom jedinečnom kúsku. Je to ale samozrejme proces a iná je situácia v Bratislave a iná na zvyšku Slovenska.

Podľa čoho vyberáte jednotlivých dizajnérov, ktorí predvázajú svoje modely na FL!?

Spúšťame open call, do ktorého sa môžu dizajnéri zapojiť. Ak ich tvorbu nepoznáme, lebo sú na scéne noví, poprosíme ich o portfólio a snažíme sa prejsť si ich tvorbu, prípadne konzultovať ďalšie kroky. Záujemcov je však omnoho viac ako je prehliadkových časov, preto musíme robiť selekciu.

Zobraziť celú galériu (3)
Zdroj: Fashion LIVE!

Dávate príležitosť aj mladým talentom? Kto z nich sa už Fashion LIVE! dostal?

Áno, aj toto je jedna z našich úloh, a to ukázať na tých talentovaných mladých ľudí, ktorí sú svojou tvorbou výnimoční. Každoročne majú ako prví prehliadky študenti z vysokých škôl VŠVU, Ado Zlín či Maďarská vysoká škola. Na FL! sa dostali napríklad dizajnérky Barbora Kubi, Petru Kubíková či dizajnér Jakuba Straka, ktorých sme mali na Fashion LIVE! najprv ako študentov, ale minulý rok mali už samostatné prehliadky.

Pozrime sa aj na celkový „vizuál“ podujatia. Minuloročné „ledkové“ predvádzacie mólo nás dostalo a s ostatnými módnymi podujatiami tohto typu sa táto scéna nedá porovnať. Koho to napadlo?

Scéna je vždy dielom nášho architekta Peťa Gondu, ktorému sa vždy podarí prísť s niečím novým. Keďže sme všetky ročníky v Starej tržnici, snažíme sa divákom ponúknuť nový zážitok aj prostredníctvom inej koncepcie scény.

Ako riešite celkový vzhľad a dizajn podujatia uz v Starej tržnici?

Architekt musí zohľadniť veľa praktických záležitostí, napríklad dostatočné miesto pre backstage či osvetlenie, aby boli z prehliadok kvalitné výstupy a potom do toho vstúpi svojou kreatívou. Nadväzuje vždy na vizuál podujatia. Scéna v tržnici by mala byť jeho dopovedaním a pretransformovaním jeho myšlienky do 3D.

Prečo ste vybrali priestory Starej tržnice?

Máme na to hneď niekoľko dôvodov. Výborná je pre jej polohu v centre mesta, má svoje genius loci a najmä, keďže náš program tvoria až tri prehliadkové dni, máme dostatok miesta v backstagei a na móle.

FL! nie je však iba o 3-dňových prehliadkach, ale organizujete aj sprievodné eventy. Aké?

Áno, počas roka prinášame hneď niekoľko drobnejších podujatí – Fashion LIVE! Talkov. Tento rok však prichádzame s úplnou novinkou – Fashion LIVE! Film Festivalom. Organizujeme ho v spolupráci s Auparkom.

A aké filmy verejnosti festival predstaví?

Návštevníci festivalu si môžu pozrieť vyše 35 fashion filmov či krátkych videí z viac ako 13-tich krajín. Do dramaturgie festivalu sme zaradili viacero programových sekcií. Prvou z nich je sekcia predstavujúca veľké dizajnérske či iné fashion ikony – We Margiela, Iris, House of Z, The Gospel According to André. Ďalšiu sekciu tvoria filmy s udržateľnou tématikou – Out of Fashion, Alex James: Slowing down the fashion. Prinášame aj selekciu krátkych filmov z FashionClash film festivalu či to najlepšie zo slovenskej a českej fashion filmovej tvorby. Program nájdu návštevnícu na stránke www.flff.sk, vstupenky si môžu zakúpiť priamo v kine pred predstaveniami.

Prečo je dôležité robiť tieto veci? V čom to pomáha samotnej značke?

Súvisí to s tým, ako my vidíme celý Fashion LIVE!. Nie je to len prehliadka dizajnérskych kúskov, je to celá iniciatíva, ktorá prezentuje, vzdeláva podporuje a učí. Preto je náš program taký rozmanitý.

Zobraziť celú galériu (3)
Zdroj: Fashion LIVE!

A ako riešite reklamu? Potrebuje event tohto typu masívnu kampaň, alebo ľudia si ho nájdu sami?

Nemáme masívnu reklamnú kampaň. Pracujeme s cieľovou skupinou, ktorá náš event pozná, vyhľadáva ho a teší sa naň. Čomu však pripisujem veľký význam je kvalitné PR. Práve tam je priestor na to, aby sme zas a znova vysvetlili, prečo by ľudí mal slovenský módny dizajn zaujímať.

A čo chystáte tento rok? Na čo sa môžu ľudia tešiť?

V podstate náš koncept ostáva aj tento rok nezmenený, pribudol nám Fashion LIVE! Film Festival, ktorý spomínam vyššie. Počas októbrového Fashion LIVE! to však budú opäť 3 dni toho najlepšieho zo slovenskej a stredoeurópskej módy.